Hannover, Dresden, Praag Budapest, Szeged, NoviSad - Reisverslag uit Szeged, Hongarije van Elly en Hans Vugt - WaarBenJij.nu Hannover, Dresden, Praag Budapest, Szeged, NoviSad - Reisverslag uit Szeged, Hongarije van Elly en Hans Vugt - WaarBenJij.nu

Hannover, Dresden, Praag Budapest, Szeged, NoviSad

Door: Elly en Hans

Blijf op de hoogte en volg Elly en Hans

18 Juni 2009 | Hongarije, Szeged

Het is weer zo ver we zijn op reis naar oude vrienden die we 19 jaar niet meer hebben gezien. Zij wonen in Servië in Novi Sad. We hebben voor de Joegoslavische oorlog jaren met ze gekampeerd en hebben nog wel contact met ze onderhouden, voornamelijk via hun dochter Vini, die in Szeged, Hongarije woont.
Op reis hier naar toe gaan we eerst naar Hannover, Dresden en dan langs bij onze overburen. Zij hebben een huis in de buurt van Praag. Zij zijn van oorsprong Tsjechen en hebben hun oude huis weer terug gekregen, maar verkocht en een ander huis gekocht in een dorpje met één straat.
Hannover en Dresden zijn totaal nieuwe steden, waar veel is gerestaureerd. Vooral in Dresden is het centrum weer oude stijl herbouwd. In Dresden hebben we even een glimp van 3 seconde opgevangen van Obama die hier op bezoek was. De hele binnenstad was afgezet zodat we moesten wachten tot hij voorbij was.
Bij de overburen was het heel rustig. Onze caravan in de tuin en met Janna als gids naar Praag. We waren hier al eens eerder geweest en er is ook hier veel vernieuwd en gerestaureerd.
Van Praag naar Boedapest, ook hier veel is veranderd sinds 20 jaar. Wat verrassend is, dat we als 65+ers overal in Hongarije als EEG-bewoner vrij reizen hebben in het openbaar vervoer. Hier hebben we dan ook dankbaar gebruik van gemaakt, maar we hebben ook nog een toer gemaakt met de ons inmiddels vertrouwde Hop-Off Hop-Off bus. Budapest is een zeer fascinerende stad met een rijke historie en prachtige gebouwen.
Hierna naar Szeged. Vini staat ons op te wachten bij een brug over de rivier Tisza en begeleid ons op de fiets naar een camping, die niet voorkomt in de campinggidsen. We zijn dan ook de enige kampeerders. Het is een ruime camping met redelijk goede voorzieningen en een prachtig verwarmd therapeutische spa bad van 36-38 graden. We staan aan de Tisza onder prachtige oude bomen.
Het weekend eindelijk onze vrienden en ouders van Vini weer ontmoet in Novi Sad, Servië.
Ze wonen in een mooi ruim huis. De ontmoeting was emotioneel van beide kanten. We zijn niet echt veranderd in die tijd en het is weer als vanouds, heel bijzonder.
We wisselen cadeautjes uit en blijven een nacht slapen.
Novi Sad is een grote stad met ook veel prachtige gebouwen en parken. Het is oorspronkelijk Hongaars. De inwoners hebben emotioneel veel te lijden gehad onder de NAVO bombardementen. Er zijn veel infrastructurele voorzieningen geraakt, maar het meeste is gelukkig weer hersteld.

Zo dat was het, we zijn weer terug in Szeged en zien wel waar we terecht komen, voor een volgend verhaal.

• 18 Juni 2009 - 17:35

Jandré Höweler:

Leuk weer iets van jullie te horen,
    Het Probus uitje naar Hattum was een groot succes,
    mooi weer,gezellig en veel gezien.
    We misten alleen onze fotograaf.
    Tot ziens,
    Jandré.

• 18 Juni 2009 - 19:40

Jan Spronkers:

Zo Elly en Hans! Da's weer eens een andere kant op!
    Geniet ervan, hopelijk niet al teveel nare beelden vanwege die afschuwelijke oorlog..
    Enneh Hans, nog gefeliciteerd!
    65+ !

• 19 Juni 2009 - 13:16

Nico & Nel:

Hoi wereldreizigers!
    Jullie gaan maar door. Hans: gefeliciteerd met je verjaardag in den vreemde. Als altijd volgen we jullie avonturen weer nauwgezet.
    Geniet met volle teugen!

Elly en Hans

Elly en Hans van Vugt zijn met pensioen en hebben na een vakantie met de caravan naar Frankrijk en Italië, een wereldreis gemaakt. Tijdens de de reis zijn de volgende landen bezocht: Nederland>India>China>Japan>Australië> Chili>Venezuela>Curacao>Nederland. Inmiddels zijn we weer terug, maaar we laten voorlopig de weblog intact, als mogelijke informatiebron voor andere reizigers. Daarnaast proberen we zoveel mogelijk als onze financiën het toelaten op reis te gaan binnen en buiten Europa.