Waterperry en Oxford - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Elly en Hans Vugt - WaarBenJij.nu Waterperry en Oxford - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Elly en Hans Vugt - WaarBenJij.nu

Waterperry en Oxford

Door: Elly en Hans

Blijf op de hoogte en volg Elly en Hans

29 Juli 2008 | Verenigd Koninkrijk, Londen

Chester is met de caravan ongeveer drie uur rijden van Oxford. Een gemakkelijke route over de M6 en M40. Waterperry is gelegen bij de kruising van de M40 met de A40.
We zijn onderweg naar Waterperry omdat we met het gregoriaanse koor van de school voor praktische Filosofie zij uitgenodigd om een aantal keren te zingen op de kunstmanifestatie Art In Action.
Deze kunstmanifestatie wordt gehouden op het terrein van Waterperryhouse. Dat is het studiecentrum van de School of Economic Science, de Nederlandse school voor Practische Filosofie maakt hiervan deel uit. De Kunstmanifestatie is de grootste in Engeland. Er komen kunstenaars uit de hele wereld hun werk tonen en demonstreren. Keramiek, glas, schilderen, muziek, textiel, grafische kunst, alles is er. Er komen gemiddeld 6000 bezoekers per dag, met als gevolg lange files in de omgeving.
Als deelnemers en als hulpkracht, staan wij op de tijdelijke camping. Als wij aankomen is deze nog bijna leeg, maar de volgende dag lopen de weilanden vol met Tenten en caravans, er staan er dan een paarhonderd, dus even niet te vergelijken met het Oxerkamp bij de Oxerhof in Deventer.
De manifestatie duurt vier dagen, maar omdat wij er al anderhalve dag eerder zijn, worden we onmiddellijk ingeschakeld bij dienstverlenende activiteiten.
Elly mag schilderen, de presentatiewanden voor schilderijen moeten weer mooi wit worden. Daarna werkt ze met de andere Nederlandse dames in de keuken. Hans mag brandblussers plaatsen en bordjes “verboden te roken” ophangen. We zijn met 20 personen uit Nederland, waarvan zeven koorleden. We zingen in een kerkje uit het jaar 1100, met een prachtige akoestiek, die helemaal past bij de muziek van ons koor. Dat blijkt al bij de eerste repetities. Het programma is, dat we tweedagen zingen bij een korte stiltedienst en apart een concert van een half uur. Het blijkt echter dat gregoriaans erg populair is in Engeland. Het staat zelfs in de top tien lijst. Het gevolg is dat het kerkje iedere keer overvol is. Er kunnen maar 80 mensen in, maar het zijn er iedere keer meer. We worden dan ook verzocht nog een dag extra een concert te geven van een half uur. Al met al een groot succes dus voor ons kleine koor.
Na Waterperry gaan we nog naar een camping in Oxford zelf. We willen nu de omgeving zien van TV-serie inspector Mors. Wel, Oxford is ook heel mooi, we nemen weer de “Hop-on Hop-of” bus en we bezoeken diverse musea, kerken en colleges. Ook de het college waar de filmopnamen zijn gemaakt in de eetzaal voor de Harry Potter films. De eetzaal is normaal ook in gebruik voor de studenten, op vrijwel dezelfde manier als in de film, heel grappig.
Heel imposant is het bezoek aan de voormalige middeleeuwse gevangenis, die pas in 1996 is gesloten en nu gedeeltelijk museum is en gedeeltelijk een heel duur hotel 250 tot 450 Pound per nacht, maar de cellen schijnen volgens de plaatjes wel wat geriefelijker dan in het verleden.
In de gevangenis worden we rondgeleid door Catherine, die 400 jaar geleden twee keer uit de gevangenis is ontsnapt en van alles heeft meegemaakt. In de catacomben, diep onder het kasteel spookt het zelfs. Diverse bezoekers horen of zien allerlei vreemde verschijnselen en soms is er op foto’s een schim te zien en zelfs benen die uit een muur steken. Wij luisteren en kijken en maken foto’s, en ja als Elly een foto maakt terwijl ik op een bankje zit, blijken ernaast mij twee monniken of iets dergelijks te zitten. Iets spectaculairs mee te maken lukt ons blijkbaar. Waarschijnlijk nemen de overige spoken ons niet serieus, maar ja wie weet een volgende keer beter.

• 29 Juli 2008 - 16:04

Nico & Nel:

Het lijkt mij een boeiende ervaring. Geweldig om mee te maken. Misschien is dit wel het hoogtepunt van de reis. We zijn nu alvast benieuwd naar jullie volgend verslag.

• 29 Juli 2008 - 19:36

Richard En Dittie:

Prachtig kerkje zeg! Jammer dat jullie Morse himself niet meer zullen tegenkomen.De serie met zijn assistent vonden we ook leuk om te zien.
    Nog veel plezier.

• 29 Juli 2008 - 19:49

Hilde Staverman:

Het is wel weer echt genieten voor jullie.Ik ben benieuwd wat er weer in het volgende verslag staat. Heb nog een fijne tijd.

• 04 Augustus 2008 - 11:41

Olga:

Nou die spoookmonniken zien er wel heel erg reeel uit!
    Maar dat jullie spectaculaire mensen zijn weten we allang.

Elly en Hans

Elly en Hans van Vugt zijn met pensioen en hebben na een vakantie met de caravan naar Frankrijk en Italië, een wereldreis gemaakt. Tijdens de de reis zijn de volgende landen bezocht: Nederland>India>China>Japan>Australië> Chili>Venezuela>Curacao>Nederland. Inmiddels zijn we weer terug, maaar we laten voorlopig de weblog intact, als mogelijke informatiebron voor andere reizigers. Daarnaast proberen we zoveel mogelijk als onze financiën het toelaten op reis te gaan binnen en buiten Europa.