Maandag 30 juni - maandag 6 juli 2008. - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Elly en Hans Vugt - WaarBenJij.nu Maandag 30 juni - maandag 6 juli 2008. - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Elly en Hans Vugt - WaarBenJij.nu

Maandag 30 juni - maandag 6 juli 2008.

Door: Elly en Hans

Blijf op de hoogte en volg Elly en Hans

10 Juli 2008 | Verenigd Koninkrijk, Londen

Naar het Noorden. We hebben in overleg met Irma en Hans een mooie route uitgezocht dwars door de schotse hooglanden. De “bergtoppen” in de Highlands zijn ongeveer 250 tot 300 meter hoog, maar het zijn er veel en zijn kaal, begroeid en woest. Iedere heuveltop is weer een verrassing voor wat betreft het uitzicht. De hellingen zijn ook steil, maar niet zo lang. Onze auto met caravan heeft er ieder geval niet de minste moeite mee.
Onderweg tijdens de lunchpauze komen we in gesprek met een oudere man die zijn hond aan het uitlaten is. We vragen of hij een rustige camping weet aan de noordkust. Hij verteld dat hij zelf een stacaravan heeft op een mooie camping met uitzicht op zee en prima voorzieningen in het plaatsje Burghaed. Op de ANWB-route kaart niet te vinden, maar de onze GPS weet er wel raad mee en we komen inderdaad in een rustiek vissersdorpje met een zeer goed uitgeruste zeer rustige camping. Ideaal om een paar dagen te blijven. Aan het eind van de middag gaan we nog even naar het haventje met vissersbootjes. Tijdens onze wandeling zien we een visserssloep die op zee kooien uit het water haalt en weer terug gooit. We zijn benieuwd wat hij zo al vangt. Als we weer terug zijn bij de haven komt hij ook net binnen en kunnen we zien wat de vangst is. Ongelooflijk grote mooie krabben, met enorme scharen. We vragen wat een krab kost en hij vraagt waar we vandaan komen en of we één of twee willen. We vertellen dat we uit Nederland komen en wel eens een verse krab willen proberen. Hij geeft ons een hele grote en hoe we ook aandringen, hij wil er niets voor hebben. Hij zegt wel dat we een grote pan moeten hebben. Gelukkig hebben die ook en de krab past er ook maar net in. Voor het eerst verse zelfklaargemaakte krab gegeten, het was een hele maaltijd en heel lekker.
Het weer is zeer wisselvallig. Een schotse buurman verteld dat als het weer je niet bevalt, je vijf minuten moet wachten, dat is het weer ander weer. Dat is ook zo, we moeten als we wandelen paraplu en regenjacks mee, maar ook een korte-mouwen bloes aan, want in de zon en uit de wind is het erg warm. De kust is mooi afwisselend en ruig met veel vogels, o.a. papegaaiduikers volgens de boekjes, maar die hebben we niet gezien. We kunnen natuurlijk ook tochtjes maken op zee om ze van dichtbij te bekijken, maar gezien onze ervaringen met Elly (Zeer Zeeziek) doen we dat maar niet. We hebben wel de mooie Fidle boogrots bezocht heel imposant.
Donderdag op weg naar Inverness. Een mooie tocht langs de toeristische route langs de kust.
Inver betekent mond en Ness is de naam van de rivier die uit het meer (Loch) Ness komt. Ook hier veel afwisseling met regen en zon, maar Inverness is een mooi stadje. De volgende dag maken we een rondtocht met de Hop-on Hop-off bus. De chauffeur heeft veel tijd in Venlo doorgebracht. Op de terugweg zet hij ons voor de camping af, dan hoeven we niet zo ver te lopen. Vriendelijke mensen die Schotten!!
Zaterdag naar de Highland games in Forres. Dat had Irma voor ons uitgezocht. We zijn er de hele dag zoet mee. Een imposant gebeuren met hamerslingeren, stenen kogels stoten, gewichten gooien (vroeger dwergen, maar dat mag niet meer) en paal werpen. Dat laatste is echt imposant, want het zijn boomstammen van ongeveer 5 meter lengte die over de kop moeten worden gegooid en daarna met twee man weer moeten worden terug gedragen. Geen wonder dat de Engelsen een kijkje hadden op die Schotten. Overigens de Schotten moeten nog niet veel van die Engelsen hebben. Wanneer het hoogseizoen aanbreekt zeggen ze dan komen “die Engelsen weer hier “, maar het verdient wel goed.
Het uit elkaar trekken van een geit of schaap is nu vervangen door touwtrekken. Verder is er een wedstrijd voor doedelzak bands, die na de wetstrijd allemaal tegelijk een paar keer rond het terrein trekken, ook heel imposant. En dan natuurlijk het schotse dansen, waar Elly helemaal weg van is. Zo dat was het dan weer. De volgende keer hopen we iets te kunnen vertellen over Nessie het geliefkoosde monster van Loch Ness. Zeer bijzonder en spannend.
Groetjes van Elly en Hans.

• 10 Juli 2008 - 08:11

Nico & Nel:

We merken op dat jullie in hoger sferen zitten en dan ook weer laag bij de grond. Tip: naast een kilt lijkt het ons ook wel wat als een doedelzak tot de toekomstige instrumentaria gaat behoren. We volgen jullie op de voet! Veel genoegen!

• 10 Juli 2008 - 15:25

Hed, Jor En Mar.:

Even een berichtje van ons.

Succes met het vangen van Lochy (op Crusoë zoals mick hem noemt). Leg het wel vast als je hem vangt anders geloven we het niet.

Groetjes van ons en de Stauders. (er is er sinds een half jaar weer een bij)

• 12 Juli 2008 - 20:40

Hilde Staverman:

Wat maken jullie weer een mooie reis. Hartelijk dank voor jullie kaart. Mijn kinderen gaan ook regelmatig wandelen in Schotland. Groet Hilde

• 16 Juli 2008 - 10:49

JAN SPRONKERS:

Nou Hans! Dat Tossing the caber moesten we maar eens oefenen op maandag.
    Heerlijk he Schotland...
    Geniet er nog van!