Na onze rustperiode in Sydney zijn we weer volop i - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Elly en Hans Vugt - WaarBenJij.nu Na onze rustperiode in Sydney zijn we weer volop i - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Elly en Hans Vugt - WaarBenJij.nu

Na onze rustperiode in Sydney zijn we weer volop i

Door: Elly en Hans

Blijf op de hoogte en volg Elly en Hans

31 Januari 2007 | Australië, Adelaide

Omdat we geen camper kunnen huren in Sydney, maar wel in Melbourne, hebben we besloten naar Melbourne te vliegen en daar een auto te huren tot de camper beschikbaar is.
We krijgen daarover nog bericht per e-mail en het blijkt dat we pas 24 januari de camper kunnen ophalen.
Dan hebben we dus mooi de tijd om wat rond te rijden. We vertrekken 18 januari per vliegtuig naar Melbourne, op het vliegveld huren we een auto (we hebben geleerd) en zoeken een motel in de buurt van het vliegveld. De Volgende dag gaan we richting Taggerty, in de buurt van Alexandria. Taggerty is een klein plaatsje en staat niet op alle kaarten, maar we hebben een kaart gevonden waar het op staat. Waarom Taggerty? Heel eenvoudig, de zuster van onze buurvrouw Coby (die op het huis past) woont daar en ze heeft voor haar zuster een boekje uit vroeger tijden meegegeven voor het geval we in de buurt komen. In de buurt komen is in Australië een ruim begrip, 200km is nog steeds in de buurt, dus gaan we op zoek. Na een paar uur rijden komen bij het plaatsnaambord Taggerty, bij een kruispunt met een kerkje. We hebben de straatnaam dus we rijden nog even verder en zijn Taggerty al weer uit. Terug dus en een andere richting vanaf het kruispunt. Weer niets. Dan maar vragen bij de plaatselijke “super”store annex café, postkantoor en informatiecentrum. De plaatselijke postbode, kruidenier, kroegbaas en handyman, weet onmiddellijk waar we moeten zijn en wijst ons uitgebreid de weg. moet nog een paar kilometer verderop het bos in en dan goed opletten want dan is er aan de linkerkant een onverharde weg en die moeten we hebben. Inderdaad we vinden de “straat” en er staat hier en daar een huis verscholen tussen de bomen, maar er zijn ook huisnummers, dus we rijden bij nummer 16 een erf op. Spannend hoor om “the middle of no-where” onbekende mensen op te zoeken. Maar het is gelukt we zijn bij de zus van Coby aangeland. Die was natuurlijk super verbaasd en blij verrast om twee mensen uit Nederland te ontvangen. We hebben een gezellige middag gehad en leuke ervaringen uitgewisseld. Ja, vertelde ze, in het begin was het wel erg eenzaam, maar nu zou ze niet anders meer willen. Wanneer ze boodschappen gaat doen, 100km verder, vindt ze het wel eens te druk.
Wij gaan weer verder naar Canberra. De hoofdstad van Australië. Een kunstmatige nieuw ontworpen stad. Canberra is de hoofdstad omdat de twee steden Sydney en Melbourne claimden de enige hoofdstad te zijn. Dus werd een Salomons oordeel bedacht en een nieuwe staat en een nieuwe stad gevormd. Er moest natuurlijk ook een nieuwe staat Canberra komen, anders zou de hoofdstad toch weer in de staat waar Melbourne of Sydney ligt komen. De nieuwe stad is erg nieuwen doet dan ook steriel aan. Het centrum is het parlement, met in een cirkel er omheen een grote nieuwbouwwijk, met een klein winkelhart, waar we overigens heerlijk Japans hebben gegeten. Over Canberra valt dan ook niet veel te vertellen, maar we zijn er geweest. We rijden terug naar de kust en vandaar weer naar Melbourne, om de Camper op te halen. We hebben gelukkig een motelletje kunnen vinden in de buurt waar de camper staat en aan de overkant is een servicepunt van het verhuurbedrijf. We vragen of we hier onze auto mogen inleveren in plaats van op het vliegveld en dat kan.
We hebben nog een hele dag om Melbourne te bekijken. Het centrum is ook “in de buurt”, ongeveer 35 minuten met de trein, maar met de auto is het helemaal geen doen, dus gaan we met de trein en een dagkaart openbaar vervoer. Melbourne is een echte stad. Het centrum doet oud Engels aan. Wanneer wij er zijn is er ook een internationaal tennistoernooi aan de gang, de Australian Open. Hierdoor is het extra druk en gezellig in de stad en we vermaken ons dan ook best.

De camper.
We hebben een Maui4 camper. Voor vier personen. De ruimte voor “twee andere” personen gebruiken wij om de bagage in op te slaan (de slaapruimte boven de cabine). Het is een 2,5 liter Mercedes diesel handgeschakeld, 6 meter lang. We beschikken over een ruim keukenblok, oven (gas), magnetron, boiler, douche en toilet, 150 liter water en een afval watertank. We kunnen, als we willen, enige dagen zonder voorzieningen in het wild doorbrengen. Het is wel even wennen in het begin. We zitten hoog, links schakelen en een diesel. We rijden dan ook de eerste dag 70 km, langs de Zuidkust van Australië en zoeken dan onze eerste camping plaats op. De staanplaats valt tegen, evenals de prijs voor één nacht $42,50. Dat zijn Italiaanse prijzen, dus gaan we de volgende keer wat selectiever te werk.
Hoe het verdeer gaat langs de Zuidkust zien we de volgende keer.

• 01 Februari 2007 - 12:32

Arie&Wieneke:

Dag Hans en Elly,
    Mooi die prachtige foto's
    zo ver weg en toch dichtbij.
    Zomer bij jullie!
    Hier is het niet koud zo'n
    9 graden.
    Januari is de warmste sinds
    de eerste metingen in 1705.
    Het heeft wel een paar dagen gevroren op 23,24,25
    januari.
    Wij vermaken ons prima een
    dag in de week op onze kleinkinderen passen!
    Verder doe ik wat aan mijn conditie zo om de dag fietsen gemiddeld 65km.
    Mijn buurman Joop wil met mij de Friese Elfsteden Rijwietocht rijden!
    Maar ik had alles wat met fietsen te maken han verkocht!
    Dus een nieuwe fiets gekocht een Trek en kleding.
    Op 28 mei is deze tocht van 240km.
    Vertrek vanuit Bolsward naar Harlingen,Franeker,
    De start is s'morgens tussen 5 uur en 8 uur om de 8 min starten er 625
    deelnemers 24x totaal
    15000 deelnemers.
    Bij een gemiddelde van
    25 km zo'n 10 uur op het zadel!
    Dus regelmatig trainen en een enkele keer 150 km fietsen.
    De inschrijving voor deze tocht is van 1 januari tot
    15 februari.
    De startkaarten worden in april verzonden en kosten
    10 euro per persoon.
    Een helm is verplicht!
    Het voelt in ieder geval
    goed om weer te fietsen en wat conditie op te doen.
    Ik hoop dat jullie een fijne tijd mogen hebben en
    van hier wensen we jullie
    een goede reis!

Groetjes,
    Arie&Wieneke
    01-02-2007
    13:33 uur

• 01 Februari 2007 - 19:37

Niels:

1-2-06
    hoi ik heb de coordinate gevonden.denk ik. is het bij Port Augusta?
    Ik zie hier een baai een weg iets wits een parkeerplaats ofzo met 2gebouwen.boven het wits loopt een weg ofzo die schuin uit komt op de weg er onder en naast het wits is zand en iets dat op struiken lijkt.Klopt het een beetje?

• 02 Februari 2007 - 17:10

Nico & Nel:

A.s. zondag gaan wij naar Edam voor de verjaardag van Martijn. Jullie alvast gefeliciteerd met de jaardag van jullie jongste kleinzoon. Neem aan de andere kant van de wereld een neut op deze prachtige jongen!
    Jullie zelf verder weer een goede, boeiende tijd toegewenst!

• 04 Februari 2007 - 09:31

Nel Petiet:

jullie website maar weer eens opgezocht. Australie was wel erg wennen na japan neem ik aan.
    Het wordt een totaal ander verhaal nu.
    Groeten van Onno en Nel.

• 08 Februari 2007 - 15:03

Piet Schermer:

Mooie camper hebben jullie.Zo te zien nog een slaapplaatsje over.
    Hoe is de kust in het zuiden?En het weer op het zuidelijk halfrond?
    Hele fijne reis gewenst.
    Piet.

• 08 Februari 2007 - 21:07

Louis Enjoke:

jullie reis verhaal weer gelezen,heel leuk,lekker idee om tekamperen, terwijlhier vandaag alles wit is van de sneeuw eindelijk een beetje winter,maar hetis maar voor een paar dagen.Ellyje moet de groeten hebben van de zwem groet leven ook mee met jully.Ria haar man Jab is erg ziek,ze proberen er nog iets aan te kunnen doen.Corry haar man is ook erg ziek is niks meer aan te doen,kwestie van weken of dagen.(zus van Hanneke).dit wilde ik je toch even laten weten.
    Wy wensen jillie nog een goedereis toe en tot het volgende verhaal.
    Veelgroeten van louis en Joke

• 11 Februari 2007 - 10:32

Jan En Coby:

Hans en Elly
    Hartstikke goed dat je de tijd heb genomen om even langs Tiny te gaan.
    We wisten dat het een klein huisje was waar ze wonen, maar zo klein hadden we niet verwacht. Het is wel iets voor Tinny en Ben om zo achteraf te wonen, dan kan Ben zo nu en dan gaan jagen. Toen ze nog in Nederland woonde ging Ben ook nogal eens jagen alleen hier noemde we het stropen.
    Als we zo je reisverslag lezen gaat het geweldig en zo geschreven dat we het idee hebben er vlak bij te zijn. Met de tijdelijke buren gaat het prima.
    Goede reis verder en blijf in goede gezondheid genieten.
    Groetjes,
    Jan en Coby