Japan een aparte ervaring - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Elly en Hans Vugt - WaarBenJij.nu Japan een aparte ervaring - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Elly en Hans Vugt - WaarBenJij.nu

Japan een aparte ervaring

Door: Elly en Hans

Blijf op de hoogte en volg Elly en Hans

28 November 2006 | Japan, Kyoto

Zondag 19 november.

We vliegen naar Japan en landen bij Nagoya. Vanaf nu moeten we alles met het openbaar vervoer doen. Vanaf het vliegveld kunnen we met de bus op loopafstand van het hotel komen, dus doen we dat. Het kopen van een kaartje is eenvoudig, bij de buschauffeur en dankzij ons in het Japans gestelde reisschema, weet de chauffeur precies waar we moeten zijn.
Het regent flink en we zijn om ongeveer halftien 痴 avonds in het hotel. In het hotel is niets meer te eten en te drinken dus geprobeerd iets te kopen in een winkeltje aan de overkant. Maar eerst een geld zien te krijgen. Een vriendelijke receptioniste verwijst mij naar een geldautomaat aan de overkant van de straat, maar die is er niet. Terug en opnieuw vragen. Het blijkt dat de dame erg vriendelijk is en er leuk uitziet, maar geen Engels verstaat. Na enige tijd komt er een receptionist die wel Engels verstaat en mij verwijst naar een bank twee straten verder. Deze is echter gesloten, ook de geldautomaat is dicht. Weer terug. De receptionist pakt twee paraplu痴 en gaat met mij mee geldautomaten zoeken in het (zeer grote) station aan de overkant. Om 22.30 uur zijn we weer terug en hebben we alle gesloten geld automaten in het station en omliggende banken bezocht en geen geld. Op het vliegveld had ik nog 30 omgewisseld. Hopelijk is dat genoeg voor een paar losse snacks en een flesje drinken. Dat lukt net. De volgende ochtend zijn de automaten weer open en kunnen we weer geld opnemen. Dat lukt bij de vierde automaat. Er staan wel visakaart vignetten op, maar blijkbaar allen voor Japanse kaarten. Een moeizame eerste kennismaking met Japan.
We gaan na een korte nachtrust 壮 morgens vroeg op weg naar Takayama met de trein. Omdat we in het volgende hotel ook maar 鳬n nacht verblijven en weer terug moeten via Nagoya laten we onze bagage achter in een kluis. Van Takayama met de bus naar Shin Hotaka. Onze eerste echte Ryokan (traditioneel Japans hotel). We moeten van de bus door de regen nog 200 meter omhoog en komen vrij nat aan. De ontvangst is echter geweldig. We worden direct van onze natte jassen ontdaan. Schoenen uit slippers aan en bij de centrale open haard hete thee en en een uitleg over de het baden uit de natuurlijke hete bronnen. We gaan direct daarna naar onze kamers en trekken de kimono aan met extra warme jas en gaan naar de warme baden. Er is keuze uit twee baden binnen, 鳬n voor mannen en 鳬n voor vrouwen. Een gemengd bad buiten en een aantal priv・baden buiten. Omdat het regent nemen we de gescheiden baden binnen. Het is een heel apart ritueel. Eerst op een laag krukje je helemaal inzepen en afspoelen. Je mag alleen het grote bad in wanneer je helemaal schoon bent. Gelukkig zijn er ervaren Japanse baders die aanwijzingen geven. Er zijn er die zich meteen ook scheren tijdens het douchen. Daarna in het hete bad met een aantal mannen bij elkaar gezellig kletsen. Mijn Japans is nog niet zo goed, ongeveer net zo goed als het Engels van mijn badgenoten, maar met gebaren komen we een heel eind en hebben we ook nog lol. Als we terug zijn in onze kamer zijn we heerlijk doorgewarmd en staat de thee klaar op een laag tafeltje. 痴 Avonds ons eerste traditionele Japanse diner. Met een eigen serveerster die alles uitlegt, hoe te eten en wat we eten. We zitten op de grond en de serveerster zit op haar knie・ bij de tafel. Een geweldige ervaring. Alles wat krijgen is lekker. Heel veel verschillende kleine hapjes, die we nog nooit eerder hebben gegeten in deze vorm en smaak. Een geweldige ervaring.
De volgende ochtend na het Japanse ontbijt gaan we in het priv・buitenbad. Heel gezellig zo met z地 tweetjes badderen in de openlucht. Het water is zo地 40 graden dus we hebben geen last van de kou.
We pakken onze rugzakken en worden met een busje van het hotel naar de kabelbaan gebracht. Hier onze rugzakken in de kluis gedaan. Het is inmiddels mooi helder weer geworden, met hier en daar wat wolken. De kabelbaan brengt ons naar 2100 meter. In de sneeuw!! Gelukkig hebben we alles aangetrokken wat bij ons hebben en de zon schijnt dus het valt erg mee wat de kou betreft. Het uitzicht is fantastisch en de natuur is erg mooi.
Terug naar Takayama en door naar het hotel. Hier blijven we twee nachten, wel zo comfortabel. Het is ook weer een hotel in Japanse stijl, maar minder comfortabel dan het vorige. Geen diner en geen ontbijt, maar wel een kamer in Japanse stijl, dus slapen op de grond, maar wel met eigen badkamer, met een diep zitbad. Takayama is een stadje met veel oude gedeeltes en een oud kasteel uit de Shogun periode. We bezichtigen het kasteel met heel veel lege kamers, maar dat schijnt altijd al zo geweest te zijn. De tuinen zijn prachtig en de geschiedenis is fascinerend. Ook begint het leven in Japanse stijl een beetje te wennen. Bij binnenkomst schoenen uit en slippers aan, in de kamer op de geweven stromatten slippers uit. Naar de WC slippers aan in de WC weer slippers uit en aparte WC slippers aan.
De WC痴 zijn superdelux de bril is voorverwarmd en je achterwerk wordt schoongespoeld met warm water en daarna weer droog geblazen met warme lucht, even nadrogen en klaar.
Na onze primitieve belevenissen in India en Tibet een ongekende luxe.
Na Takayama gaan we naar een klooster waar we 鳬n nacht overnachten. Het weer is wat minder en het is vrij hoog in de bergen, op ongeveer 1000 meter. We gaan via Osaka-Namba Kyosan en Goburakabashi. Hier is het klooster. Het is een plaats waar 52 kloosters zijn, die allemaal gasten ontvangen. Het is een vorm van Zenboeddhisme. We worden ontvangen en begeleid door een monnik die redelijk Engels spreekt. We hebben een vrij luxe kamer maar het bed is vrij hard en er is geen douche. De omgeving is echter prachtig. We bezoeken een oude begraafplaats onder de paraplu痴 van het klooster. Er staan geweldig grote en oude cipressen en de diverse zeer oude grafmonumenten zijn imposant om te zien.
De maaltijd wordt op onze kamer geserveerd door een serveermonnik., en weer opgeruimd door een opruim monnik. Hierna wordt ons bed opgemaakt door een bedopmaak monnik. We hebben ons aangemeld voor de ochtend ceremonie om 06.30. Er zijn twee ceremonie・ achter elkaar.We begrijpen niet alles wat er gezegd wordt, maar de ceremonie bestaat hoofdzakelijk uit het reciteren van sutra痴, begeleid door trommels, bekkens en bellen.
Tijdens de tweede ceremonie worden, door gelovige Boeddhisten ingeleverde wensstokjes, verbrand, begeleid door harde trommelslagen.
De volgende keer verder en diegene die deze maand jarig worden of jarig zijn geweest; van harte gefeliciteerd. We hopen er volgend jaar weer bij te zijn!

• 28 November 2006 - 10:36

Georgine:

Tjonge, als bestuurslid van Tafel 12-40+ verheug ik me nu al mateloos op de serie lezingen die jullie voor ons misschien wel gaan houden...!!!???...
    Ik volg jullie met ingehouden adem.
    Veel liefs.

• 28 November 2006 - 10:49

Renie:

Leuk om de Japanse belevenissen te lezen, de achtergrond is ook weer van kleur veranderd, mooi hoor. Zal jullie adres aan Sander geven! Groetjes vanuit Nederland met mooi weer en een behaaglijke temperatuur!

• 28 November 2006 - 11:43

Arie En Wieneke:

Beste Hans en Elly,
    Volgens mij komen jullie niet meer terug!
    Wat een prachtige herfst kleuren en zo'n heerlijk warm bad dat doet jullie vast heel goed!
    Bij ons is het nog zacht zo'n 10-14 graden!
    De bomen verliezen nu pas hun bladeren en oktober en november zijn de zachtste maanden sinds de laatste 300 jaar!
    Geniet samen!
    Groetjes Arie en Wieneke
    28 nov 2006 13:45

• 28 November 2006 - 14:45

Paul Van Oyen :

Carin zegt:
    Hartstikke leuk!!!
    Daar sluit ik me graag bij aan.
    Wat een prachtige reis met meer dan mooie foto's.
    We genieten met jullie mee.

Paul en Carin

• 30 November 2006 - 11:58

Thea:

Weer een super verhaal zet je toch steeds op papier. Je kan straks thuis wel een boek uitgeven van al je verhalen. Geweldig. Mooie foto's weer. Weer genieten van jullie reis!!!

• 30 November 2006 - 12:18

Nico & Nel:

Jullie vervolgverhaal weer met enthousiasme gelezen. Nel wil nu ook graag zo'n reis maken. Maar ja, wij blijven toch nog maar even in ons huidig landje met zachte temperaturen.
    Ontvang weer onze hartelijke groeten!

• 02 December 2006 - 18:56

Kim Wentink:

Beste meneer en mevrouw van Vugt,

Via m'n moeder (Thea)lezen we af en toe mee in uw reisverslag. Wat een ontzettend mooie route!
    Wij hebben ontzettend genoten 2 maanden geleden in Japan. Het verhaal over de toiletbril komt ons bekend voor, aangevuld met een cd'tje met stromend beekje:-) Of de deuren van de taxi die automatisch open gaan? Het lieflijke Kyoto en het bizarre Tokyo!

Geniet van uw mooie reis!
    Hartelijke groeten,
    Bart en Kim Lorijnen-Wentink

• 03 December 2006 - 16:05

Joke En Louis:

Elly en Hans
    Met veel belangstelling
    jullie verhaal weer gelezen,heel leuk en wat een ervaring.
    Ik moet je de groeten doen van de hele zwem groep,er wordt veel naar jullie gevraagd,nog een goede reis en de groetjes van ons.

• 05 December 2006 - 13:45

A En O:

Jullie beleven wel veel hoor, vooral die hulpmonniken, spraken mij aan, want wij zitten middenin de hulppieten (5 dec!)Intussen zijn die hier al langs geweest en hadden alles in de schuur gezet, wel moesten we alles zelf uitpakken. Maar met 6 volwassenen en 4 kleinkinderen een heel gezellig avondje weer.
    Goede reis naar Austalie,
    groetjes O.