Van Puri naar Kolkota (Calcutta) met de nachttrein - Reisverslag uit Yangshuo, China van Elly en Hans Vugt - WaarBenJij.nu Van Puri naar Kolkota (Calcutta) met de nachttrein - Reisverslag uit Yangshuo, China van Elly en Hans Vugt - WaarBenJij.nu

Van Puri naar Kolkota (Calcutta) met de nachttrein

Door: Elly en Hans

Blijf op de hoogte en volg Elly en Hans

03 November 2006 | China, Yangshuo

De nachttrein, weer een aparte belevenis. We slapen boven elkaar in het gangpad in een vrij smal bed. We nemen voor de zekerheid maar een paar melatonine tabletjes in om goed te kunnen slapen. Voor mij lukt dit aardig, maar Elly wat minder. In Calcutta de gebruikelijke chaos op het station. De trein wordt al rijdende bestormd door kruiers, te herkennen aan de rode doeken die ze om hun hoofd winden, om bagage op het hoofd te dragen. Wanneer we stil staan zien we onmiddellijk onze lokale reisagent met een bordje met onze naam er op. Hij begint onmiddellijk te onderhandelen met de kruiers en geeft één van hen de opdracht om onze bagage te dragen en stuurt de anderen weg. Buiten het station staat de bekende “Ambassador” weer klaar alleen een ouder bouwjaar. De kofferbak gaat ook niet meer open, dus moet alle bagage op de voorbank naast de chauffeur en gaan we met zijn drieën achterin. De tocht naar het hotel is niet zo lang dus dat gaat prima. Intussen vertelt de plaatselijke reisagent waar we te terecht zijn gekomen, namelijk een stad met ongeveer 17 miljoen inwoners. Ook hier is het verkeer een grote chaos, met veel getoeter. We komen in een prima hotel op de 8e verdieping met uitzicht op het Victoria memorial museum. We blijven hier twee nachten. Onze bezoeken aan de stad zijn ook hier weer een geweldige ervaring. Eerst op eigen houtje wat tochten gemaakt onder andere met de tram. De overgangen tussen de railstukken (aansluitingen) verschillen ongeveer 5 tot 10 cm, maar wanneer de tram deze met een niet te hoge snelheid neemt gaat het tot onze verbazing steeds weer goed en blijft de tram in de rails.
Per ongeluk komen we terecht op het terrein van het academisch ziekenhuis. Overal op de straten tussen de verschillende afdelingen zitten patiënten en hun familie op de straat.
De gebouwen verkeren duidelijk in staat van een langdurige achterstand in onderhoud. Plotseling dringt er een bekende geur weeë geur in mijn neus die me doet denken aan de sectiekamer. We zien dan ook mensen lopen met een doek voor hun neus en inderdaad we lopen langs de afdeling anatomie. Er zitten geen ramen in het gebouw dus is alles goed te ruiken wat er binnen plaats vindt. Even verder staan er kleine versierde vrachtautootjes klaar en worden er versierde draagbaren klaar gemaakt. Hierop worden de overleden patiënten naar de crematorium plaats gereden.
Verder weer veel gezien met de zeer ervaren gids en goede verteller, o.a. het bezoek aan de Ganges waar de rituele wassingen en onderdompelingen plaats vinden.

Maandag 30 oktober naar het vliegveld voor onze vlucht naar Delhi. Van Delhi zien we niets, want we komen aan in het donker, we slapen 4 uur en gaan in het donker weer naar het vliegveld voor onze tocht naar Hongkong.

Hongkong, dinsdag 31 oktober.
Wat een verschil met de achterliggende periode. Een hyper moderne wereldstad en schoon!! We gaan met een moderne dubbeldeksbus naar het hotel.
Onze eerste teleurstellende ervaring. Het hotel blijkt niet te zijn geboekt! Omdat het reisbureau onze naam verkeerd heeft gespeld en de receptie medewerker onze namen uit de paspoorten overneemt ook nog gezocht op de verkeerde spelling, maar geen resultaat.
Contact met Passaat in Hoofddorp komt ook niet tot stand en op de e-mail wordt niet gereageerd. Uiteindelijk heeft het hotel nog een klein tweepersoonskamertje voor ons. We zijn hier tenslotte maar één nacht. Hongkong is ook een drukke stad maar totaal anders dan de grote steden in India. Schoon, goed geregelde verkeersstromen en in een heleboel opzichten duidelijk nog Brits. En hoge flats van meer dan 40 verdiepingen hoog. We bezoeken nog even “The Peak”. Het hoogste punt boven de stad, waar we uitkijken over de hoogste gebouwen van Hongkong.
Vanhier gaan we dan echt naar China. Per vliegtuig naar Guiling en vandaar met de auto naar Yangshuo.

• 03 November 2006 - 09:27

Thea:

Hans en Elly, wat een gezellig verhaal iedere keer wat jullie op de site zetten. Nou blij dat ze toch een slaapplekje voor jullie hadden in HongKong. Geniet maar lekker in China, want daar is het volgens mij wel weer een heel groot verschil met HongKong want China is volgens vrienden van ons erg vies op straat etc. Doe maar voorzichtig en veel lekker chinees eten.

• 05 November 2006 - 11:33

Nel Petiet:

Wij genieten iedere keer als er een e-mail komt met foto's. Het geeft een goed beeld van alles.Goed dat jullie steeds weer een computer vinden en... tijd om te mailen. Dank je wel
    Onno en Nel

• 05 November 2006 - 13:28

Nico & Nel.:

Vanuit een koud, regenachtig Arnhem een meelevende groet.
    Na de spannende Indiase avonturen, nu benieuwd naar berichten uit China.
    Het ga jullie goed!!

• 06 November 2006 - 15:03

Erno:

Wat een bijzonder avontuur. En leuk om jullie verhalen te lezen. Goeie reis en hou alles heel.
    Groeten, Erno
    p.s. sorry dat ik je wakker belde!

• 08 November 2006 - 08:08

Beudeker Makelaars:

Hallo reizigers,
    Wij hebben jullie bankgegevens nodig om de huur te storten. Misschien dat jullie even een email naar ons willen sturen met de gegevens.

M.vr.gr. Beudeker Makelaars

• 08 November 2006 - 19:25

Piet Schermer:

Dat is nou ook wat.Vlieg ik zondag naar Nederland om mijn familie te bezoeken en zijn jullie niet thuis.
    Elly en Hans,een geweldige boeiende reis.
    Nog heel veel plezier.
    Piet.