Xi’An, Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Elly en Hans Vugt - WaarBenJij.nu Xi’An, Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Elly en Hans Vugt - WaarBenJij.nu

Xi’An, Beijing

Door: Elly en Hans

Blijf op de hoogte en volg Elly en Hans

22 November 2006 | China, Peking

Zondag 12 november
Xi’An is een grote stad midden in China en was lange tijd, voor Beijing, de hoofdstad van China. We gaan hier naar het Terracotta museum. In 1974 is bij toeval door een boer, tijdens graafwerkzaamheden, voor het maken van een waterput, een hoofd van keramiek opgegraven. Hij melde dit en daarna zijn grootscheepse opgravingen begonnen en kwam een immens keramiekleger tevoorschijn op ware grote. Het museumcomplex bestaat uit drie overdekte locaties. We bezoeken eerst een de filmhal waar een 360o film wordt vertoond. Voor en achter, overal om ons heen filmbeelden, over de geschiedenis van de eerste Qing keizer, die China verenigde tot één land en de onderling strijdende partijen onderwierp. Hij was het die het Terracotta leger liet maken om hem na zijn dood ook nog te beschermen en om bij zijn terugkeer na zijn dood, ook weer over een sterk leger te kunnen beschikken. De opgraving is indrukwekkend, evenals de prachtige levensechte figuren, waarvan de gezichten allemaal verschillend zijn. We brengen hier de hele ochtend door.
De volgende dag de muur van Xi’An beklommen en een fiets gehuurd een tandem. Je kunt de muur in zijn geheel rond fietsen. Een rondje muur is 14 km. De muur is nog geheel in tact. Vanaf de muur hebben we een goed beeld van het oude en nieuwe deel. De nieuwbouw is ook imposant; woonflats van meer dan 30 verdiepingen. Ook is er nog een gerenoveerd oud stadsdeel, met heel veel leuke winkeltjes en oude straatjes.
Om 20.40 uur met de nachtrein naar Beijing. Deze rijdt 11uur aan één stuk. Het is een zeer comfortabele vierpersoons cabine. Stukken aangenamer dan de nachttreinen in India. Trouwens China is helemaal schoner en comfortabeler dan India.
Ook Beijing is een moderne en comfortabele en schone stad. We hebben weer een goede gids van het reisagentschap, die ons naar ons traditionele hotel brengt in het oude gedeelte van Beijing. De zogenaamde Hutong. Het hotel is een Court Yard. Dat wil zeggen het is een oude villa van een vroegere zeer rijke familie. De kamers zijn in een rechthoek gebouwd om een binnenplaats. Er zijn twee binnenplaatsen, die vroeger ieder een eigen functie hadden. De achterste, met een prachtige binnentuin, is voor het hoofd van de familie met zijn vrouwen en de vooste is voor de overige gezinsleden en bedienden.
Het is een prachtige traditionele omgeving en zeer comfortabel.
We bezoeken in Beijing woensdag “Het plein van de hemelse vrede” (bekend van opstand in 1984), de verboden stad, een zijde fabriek en de tempel van de hemelse vrede.
De volgende dag een vrije dag. Dat komt goed uit, want we zijn alle twee al enige dagen flink verkouden en Elly is woensdagavond echt ziek geworden. Hoge koorts en een zware diepe hoest. We besluiten om de antibiotica te gaan gebruiken die we mee hebben. Na een paar uur zakt de koorts. Donderdag de hele dag in bed waarbij de koorts gelukkig blijft dalen. De volgende dag (vrijdag) is ze gelukkig weer zover opgeknapt dat we besluiten om toch rustig aan nog een paar excursies te maken. We gaan naar het Lamaklooster, het Pandahuis en het Zomerpaleis. Daarna ook nog een parelbedrijf bezocht. Het zijn zoetwateroesters uit het meer van het zomerpaleis. In een oester zitten ongeveer 10 tot 20 parels; zwarte, roze en witte. We kopen geen parels, maar gaan door naar een thee ceremonie. Dat is een interessant gebeuren. We leren heel veel over thee en theezetten, hier laten we ons overhalen om toch maar wat theesoorten en een aantal kommetjes aan te schaffen. Ook bezoeken we het toekomstig Olympisch kwartier. Er zijn geweldige stadions in aanbouw en een olympische stad (het kan geen dorp meer worden genoemd). We bezoeken ook nog een zijde fabriekje midden in het Olympisch complex. Het staat op de nominatie om gesloopt te worden want de ruimte is nodig voor het Olympisch complex.

Zaterdag 18 november.
Naar de grote muur. We vertrekken al om 7 uur. Onze vaste chauffeur brengt ons. Het is ruim 1½ uur rijden. Onze chauffeur regelt de kaartjes en zorgt er voor dat al te hinderlijke aanbieders van diverse souvenirs even op een afstand blijven. We zijn ruim twee uur op de muur. Het is inderdaad een zeer imposant gezicht. Toch anders dan op de plaatjes en inderdaad zeer groot.
Op de terugweg bezoeken we een koper en keramiek bedrijf. De producten die hier worden gemaakt zijn ware kunstwerken. De voorwerpen (vazen, borden, schotels, bekers, etc) worden van koper gemaakt. De figuren worden met heel dun koperdraad aangebracht en vast gelijmd. De figuren worden daarna met email opgevuld en gebakken. Het emailleren wordt 8 tot 10 keer herhaald, tot een glad geheel is verkregen. Als afwerking wordt het eindproduct geschuurd en gepolijst. Een prachtig werk, alleen de werkomstandigheden zijn middeleeuws. Hier gelden nog geen arbo-regels.
‘s Avonds gaan we naar een voorstelling van het Nationale acrobatentheater. We hebben al eens eerder in Nederland een dergelijke groep gezien, maar hier aan de bron van het gebeuren zien we dingen die normaal gesproken niet mogelijk zijn. De acrobaten volgen vanaf hun vierde jaar een opleiding. Er is een zeer beroemde acrobate, die ook de leiding heeft van de groep, met een uitvoering waarbij ze met porseleinen schaaltjes op haar hoofd de meest wonderlijke capriolen uithaalt.
Voor ons was dit een geweldig afscheid van het China gedeelte van onze reis. Morgen naar Japan.

• 22 November 2006 - 09:31

Thea:

Hans en Elly, let op jullie gezondheid hoor, want jullie moeten nog zoveel zien. Maar ik geniet iedere keer weer van jullie verslag en jullie foto's. Geweldig hoor.

• 23 November 2006 - 09:35

Piet Schermer:

Ik hoop dat jullie beter weer hebben dan ik in Nederland.
    Jonge, jonge, wat zien jullie fantastische dingen en ik geniet van jullie verhalen en prachtige foto's
    Een hele fijne tijd in Japan.
    Gr.Piet.

• 23 November 2006 - 10:17

Jan:

Hoi Elly en Hans,
    Wat een indrukwekkende foto's gebieden en belevenissen. Het loodgehalte bij medewerkers Metagis is gedaald. Momenteel wachten we op de uitslag van de luchtmetingen.
    Tot gauw weer

Jan Snijder

• 23 November 2006 - 15:00

Ap En Olga:

Wat hebben jullie weer veel interessante dingen gezien en weer heel mooie foto's! Zo kijken wij iedere keer een beetje met jullie mee. Hoe gaat het met Elly haar knieen? Zoveel zien en bekijken, dan moet je toch vaak veel lopen. Veel plezier in Japan en voorzichtig met tocht ivb. met verkoudheid, want Japan ligt toch maar op de hoek van een continent. Groetjes O.

• 23 November 2006 - 21:15

Nico & Nel:

Jullie op de chinese muur. Wij met Tweede Kamerverkiezingen met politieke aardverschuivingen. Heerlijk voor jullie om in een heel andere wereld te zijn. Bedankt voor jullie e-mail. Blijf intens genieten. Ontvang onze warme, hartelijke groeten!

• 24 November 2006 - 12:49

Richard & Dittie:

Wat fijn om een beetje met jullie mee te reizen, de foto's maken het plaatje compleet. Leuk ook die foto van jullie twee aan de eend, kunnen we zien dat jullie er noog goed uit zien. El, wel oppassen, de 70 komt er aan! prettige reis in Japan.

• 25 November 2006 - 19:43

Mariska:

Goh, wat een bekende foto's weer! Het blijft leuk. Maar ik ben ook heel benieuwd naar Japan, dus ik blijf jullie volgen hoor!
    groetjes,
    Mariska

• 27 November 2006 - 19:12

Kees Knijnenburg:

Ik krijg weer helemaal de kriebels als ik de foto's van jullie zie.Voor ons was ook het terracotta-leger een hoogtepunt van onze reis door China.Geniet maar want er nog een hoop moois te zien.Blijf gezong gr. kees en myra

• 27 November 2006 - 21:00

Hans Rozemeijer:

Hoi Hans en Elly,

Hoe is het met jullie. Genieten jullie van al het moois. Wat een mooi verslag en schitterende foto's. Jullie missen Koog aan de Zaan vast nog niet.

Groeten,

Hans Rozemeijer