We zijn nu, (donderdag 26 oktober) in Puri - Reisverslag uit Puri, India van Elly en Hans Vugt - WaarBenJij.nu We zijn nu, (donderdag 26 oktober) in Puri - Reisverslag uit Puri, India van Elly en Hans Vugt - WaarBenJij.nu

We zijn nu, (donderdag 26 oktober) in Puri

Door: Elly en Hans

Blijf op de hoogte en volg Elly en Hans

27 Oktober 2006 | India, Puri

Vanmiddag met het vliegtuig vertrokken uit Chennai (Madras). We waren één nacht in Chennai en vanaf aankomst tot en met vertrek heeft het daar geregend.
We kwamen vanuit Madurai met het vliegtuig aan en werden, zoals gebruikelijk in deze reis, opgewacht door een chauffeur met auto. Hij vroeg of we een kleine rondtour door Chennai wilden maken en dat wilden we wel. In de regen dus. We hebben een kerk bezichtigd waar net een trouwplechtigheid werd gehouden. Daarna nog naar een tempel, maar die zijn we niet binnengeweest, te nat en te vies om op blote voeten rond te lopen. Dus door naar het Hotel. Eerst wat gerust en daarna gegeten. Op weg naar boven, naar onze kamer passeerden we een receptie, waar we even nieuwsgierig naar binnen keken en direct weer doorliepen. Op de trap werden we echter terug geroepen, met het verzoek om binnen te komen.
Het bleek een Hindu verlovingsfeest te zijn. Met een zeer uitgebreide maaltijd en veel gasten. Of we bereid waren om het toekomstig bruidspaar onze zegen te geven voor hun aanstaand huwelijk. Dat wilden we wel, maar niet zonder een klein geschenkje te geven. We hebben stenen klompjes en molentjes in onze koffer, dus deze eerst even opgehaald. Een groot succes. We hebben het paar gezegend op Hindu wijze en de geschenken gegeven, waarna wij als eregasten verder de avond op het feest doorbrachten en iedere keer weer moesten vertellen waar we vandaan kwamen, of we kinderen hadden en wat voor werk we deden. Het bleek dat het een hele artsen familie was en dat er op vakgebied ook interessante raakpunten waren. Ook onze kennis van de cultuur en religie werd zeer gewaardeerd. Helaas hebben we geen foto’s gemaakt, maar zijn we wel veelvuldig op film en foto gezet. Hopelijk zien we hier nog iets van.
Voor de rest is Chennai geen stad om lang te verblijven. Alleen het enorme brede strand is wel leuk, vooral door de merkwaardige vissersbootjes.

Het vorige verslag eindigde in Mysore. In de tussentijd hebben we ook weer veel beleefd.
Van Mysore zijn we naar Ooty gereisd weer “gewoon” met de auto, koeien, geiten en honden óp de weg en gaten ín de weg omzeilend. Ooty ligt hoog in de bergen (1850 meter). Een prachtige bergtocht. Onderweg weer veel gezien, een losse wilde olifant, een tamme olifant aan een ketting, een hele reeks brutale apen en prachtige natuur. Het hotel (een berg ressort gebouwd in 1840), was geweldig. ’s Avonds werd de open haard voor ons aangestoken. Overdag bezochten we een prachtig park met botanische tuin.
Van Ooty met een oud treintje met zes wagonnetjes naar Conoor. Een tocht van 40 km waar we meer dan een uur over deden. Iedere wagon heeft een eigen remmer met een rode en een groene vlag. Onderweg worden er nog berichten doorgegeven met een soort tennisraket zonder draden die door de machinist uit het raam wordt gestoken en door iemand langs de spoorlijn wordt opgenomen als een soort ringsteken.
Daarna weer met de auto naar Coimbatore en vandaar met een echte intercity naar Kochi. Ook een hele belevenis. Vooral het werk van de kruiers op de station één kruier nam onze twee koffers (totaal 40kg) op zijn hoofd. Ik probeerde hier nog beroepsmatig tegen te protesteren en vroeg om nog een andere kruier, maar nee dit was geen enkel probleem, hij kon ook 80 of 100 kg aan op deze manier.
Kochi is een havenstadje. Kochi betekend “Klein China”. Vanaf 800 was hier een Chinese kolonie, die zijn er door de Portugezen uitgezet. Daarna werden de Portugezen weer verwijderd door de Nederlanders die na 140 jaar door de Engelsen werden verdreven. Er zijn nog veel Nederlandse sporen terug te vinden. In de (oorspronkelijk Portugese) kerk zijn veel grafstenen terug te vinden met Nederlandse opschriften. En er is ook nog (een slecht onderhouden ) Nederlandse begraafplaats. Hoogtepunten waren het vissen met Chinese netten, en het bezoek aan het Kerala Kathakali theater. Een prachtig uitvoering van een klassiek dansverhaal. Ook het hotel was leuk, een oude Nederlandse villa.
Hierna Alleppy, voor een tocht in de Houseboat (nee Jordy en Marijn er werd niet gehousd). Geweldig, twee nachten op een luxe, varend hotel, voor twee personen met drie man personeel. Een prachtige tocht over de Backwaters.
Daarna weer de bergen in naar Munnar. Prachtige thee-, rubber- en ananasplantages.
Het hotel, ook weer een ressort op 1700 meter, was prachtig, met een geweldig uitzicht over de “mistvallei”. Alleen de weg er naar toe is een verschrikking. In het dorpje hebben we veel mooi houtsnijwerk gezien (en gekocht). ‘s Avonds Deevali (lichtfeest) gevierd met de overige gasten van het hotel, met veel vuurwerk. Net oud en Nieuw bij ons.
Hierna naar Madurai. Een grotere stad met een hele grote prachtige 17e eeuwse tempel, één van de grootste van India. We hadden een uitstekende gids, die ook veel vertelde over de sociale achtergronden zowel in en rond het tempelgebeuren, als het hele politieke systeem in India. Het grote probleem is corruptie. Hierover schrijven we een apart stukje.
Het bezoeken van Madurai was de moeite waard en de tocht over de hoogste bergpas van Zuid India was een belevenis op zich.
Zo we zijn weer bij, het is namelijk niet eenvoudig om overal een goede internetverbinding te krijgen, die lang genoeg stand houdt om een verhaal op de weblog te zetten.
We zijn nu aan ons laatste stukje India bezig. Het volgende verslag komt waarschijnlijk uit China.
Groetjes van Elly en Hans aan het strand van Puri.

• 27 Oktober 2006 - 13:08

Thea:

Hanas en Elly wat hebben jullie toch een geweldige reiservaringen, een Hindu verlovingsfeest!!! Super om dat nu weer mee te maken. Ben blij dat jullie zo genieten en wij zo gezellig mee genieten van alles.Groetjes

• 28 Oktober 2006 - 17:47

Jordy:

hoi hoi opa en oma,
    wat een leuk verhaal staat er weer op de weblog en wat een mooie foto's. worden die mensen echt zo gecremeerd???
    Groetjes
    Jordy

• 29 Oktober 2006 - 13:19

Nico & Nel:

We kijken nu al weer uit naar de volgende aflevering! We leven met jullie mee.
    Blijf het goed houden!
    Groetjes!

• 01 November 2006 - 18:07

Remke:

Hoi Hans en Elly,
    Wat een héérlijke site om op te lezen! Wat hebben jullie op deze 'korte' tijd al enorm veel gezien en meegemaakt! Geniet van alles en van elkaar.
    xx