Mysore en oude cultuur - Reisverslag uit Madurai, India van Elly en Hans Vugt - WaarBenJij.nu Mysore en oude cultuur - Reisverslag uit Madurai, India van Elly en Hans Vugt - WaarBenJij.nu

Mysore en oude cultuur

Door: Elly en Hans

Blijf op de hoogte en volg Elly en Hans

23 Oktober 2006 | India, Madurai

Het heeft even geduurd, voor het volgende bericht, maar er is veel gereisd in die tussentijd.
Allereerst hebben we in Nagarhole nog twee safari’s gemaakt eerst nog een ochtendsafari met de Jeep en een avondsafari met de boot. ’s Morgens hebben we geen olifanten meer gezien maar wel veel ander wild zoals reeën en wilde buffels. ’s Avonds gingen we op zoek naar krokodillen. We kregen er één in het vizier, hij of zij zwom voor onze boot langs , maar toen we dichterbij kwamen dook hij onder en zagen we hem minuten later weer op flinke afstand boven komen. Later zagen we een eenzame mannetjes olifant die zich in het water aan het wassen was. We naderde zeer behoedzaam omdat olifanten ook in (ondiep) water gevaarlijk kunnen zijn. Hij liep wel in onze richting en de schipper liet dan ook langzaam de boot achteruitvaren waardoor we buiten de gevarenzone kwamen.

Van Nagarhole naar Mysore donderdag 12 oktober.
De chauffeur komt ons weer stipt op tijd ophalen. En zal ons naar Mysore brengen.
Onderweg weer hetzelfde beeld van dorpjes met kleine huisjes en winkelkraampjes. Ook veel koeien en geiten op de weg. De weg zelf is zoals gebruikelijk slechts gedeeltelijk geasfalteerd.
In Mysore was er iets mis met de boeking van de kamer. We zouden in het paleis slapen in een suite, maar onze bagage werden naar een betonnen zijvleugel gebracht. Een kamer zonder ramen met twee tweepersoonsbedden en verder vrij kaal. Na contact met onze reisagent in Nederland. Kwam alles weer in orde en werden we geplaatst in de Princess suite. Verder was het een prima hotel. We hadden de bovenverdieping van het paleisje voor ons alleen. In een prachtige mengeling van koloniale en Indiase stijlen. Voor het eerst met een toek-toek naar het centrum een hele belevenis. In het centrum van de stad was het een onoverzichtelijke chaos ons deel. Eerst naar de plaatselijke overdekte markt. Geweldig wat een drukte en lawaai. Er is werkelijk van alles te koop. En iedereen wil dan ook alles aan ons verkopen. Na enige tijd weten we onze houding te bepalen waardoor het zichtbaar is dat we niet geïnteresseerd zijn en minder verkopers ons lastig vallen.
Daarna naar de bank om geld uit de automaat te halen. In iedere redelijk stad in India zijn overal geldautomaten net als in Nederland en met mijn Nederlandse pasje krijg ik gewoon geld.

Vrijdag 13 oktober
Met onze nieuwe gids Ashoka, Mysore en omgeving bekeken. Eerst de berg op met diverse tempels. Hier hebben we ook weer een Puja gedaan in de Shivatempel tot groot plezier van Ashok. Ashok heeft Sanskriet gestudeerd en zal ons diezelfde dag nog naar de enige Sanskriet universiteit van India brengen. Maar eerst naar het voormalig koninklijk paleis. De Koninklijke familie woont nog in een apart gedeelte, maar de huidige prins heeft geen enkele officiële functie meer. Het paleis (nu museum) is geweldig. Hierna de Sanskriet universiteit. Het Sanskriet is één van de 18 officiële talen. Iedere ochtend en avond is er nieuwsuitzending voor heel India. 150 km van Mysore is een gebied met stadje waar iedereen nog Sanskriet spreekt. Onze gids heeft hier enige tijd doorgebracht om de goede uitspraak onder de knie te krijgen. De universiteit heeft 64 studierichtingen. Je kan alleen worden toegelaten wanneer je op de middelbare school Sanskriet als hoofdvak hebt gedaan. Het gegeven dat je als buitenlander geïnteresseerd bent doet wonderen. We komen in gesprek met één van de professoren, die onderricht geeft in een onderdeel van één van de Veda’s die gaat over de rechten en plichten van de Vaysja’s. Dat zijn diegenen die moeten zorgen voor de juiste verdeling van de goederen, voedsel enzovoort en dat iedereen de juiste beloning krijgt. Nu verworden kooplieden die uitsluitend uit zijn op eigen gewin. Zoals overal; de principes zijn wel juist alleen de toepassing wordt naar eigen belang ingevuld.
Het is onmogelijk om meer dan drie á vier studierichtingen te volgen. De hoeveelheid studiemateriaal is zo groot dat een studierichting 6 tot 8 jaar studie vergt. Het is echter wel mogelijk om gericht vragen te stellen over bepaalde betekenissen. Er komt gegarandeerd antwoord is mij verzekerd. Daarna naar de bibliotheek van palmblad boeken. Hier is een verzameling van 80.000 op palmbladeren geschreven boeken. Allen in het Sanskriet. Een boek bestaat uit een paarhonderd palmbladeren van ongeveer 5 cm hoog en 20 cm breed, op elkaar gestapeld met twee rijgdraden. Waardoor een pakket van bladen ontstaat. Fascinerend, maar alleen voer voor ver gevorderden. Het contact met de directrice was heel verhelderend en leerzaam.
Een lang verhaal deze keer, speciaal voor de mede Sanskriet geïnteresseerden onder de lezers. In ieder geval is mij duidelijk geworden dat wanneer je hier duidelijk laat merken dat je geïnteresseerd bent in de Indiase cultuur iedereen enthousiast is en alle deuren open gaan.

• 23 Oktober 2006 - 15:49

Nico & Nel.:

Geweldit zo'n verslag van een boeiende reis vol symboliek. Er komen onnoemelijk veel indrukken op jullie af! Wat doet dit met jullie?
    En Hans, voelde jij je ook een prins op de prinsessekamer? Wij groeten jullie Hoogheden en wensen jullie een zinvolle voortzetting toe van deze spirituele reis!!!

• 23 Oktober 2006 - 16:24

Corrie Kievith:

Dag Hans en Elly
    Wat een spannende verhalen allemaal! Wie schrijft er eigenlijk, ik zou zeggen JUF Elly maar voor hetzelfde geld ben jij het Hans. Een week geleden zijn mijn neef en nicht voor 1 jaar naar India en omstreken vertrokken en zij hebben ook een website, help,straks haal ik iedereen door elkaar en weet ik niet meer wie zich waar bevindt! Zij zijn nu nog in New Dehli maar zijn van plan heel India te doorkruisen. Bedankt voor het feit dat wij van jullie reis mogen meegenieten en dat is onze wens: GENIET ervan.
    H.groet Kees, Corrie, Laura en Justin.

• 23 Oktober 2006 - 18:49

Georgine:

Mensenlief, wat een ervaringen doen jullie op! Grandioos! Heerlijk ook om alles zo gedetailleerd te noteren, zeker voor straks als jullie weer in ons kleine landje terug zijn. Hier is de herfst ingetreden; geniet dus maar verder van júllie weer, of is het te warm en/of vochtig. Veel groetjes en tot de volgende keer. Georgine.

• 25 Oktober 2006 - 11:30

Albert En Hilde:

Tijdens onze reizen werden we ook steeds gewaarschuwd voor alleengaange olifantenstieren, omdat die dan vaak net uit de groep verstoten zijn of hun leiderschap hebben verloren aan een jongere soortgenoot.
    Als ik jullie verhalen lees moet ik toch maar niet gaan beginnen aan een kursus Sanskriet, maar het tonen van interesse voor de kultuur en het waardering hebben daarvan wordt overal in het verre Oosten zeer gewaardeerd.
    We hopen dat jullie blijven genieten van deze vakantie.
    Albert en Hilde.

• 26 Oktober 2006 - 07:34

Dina En Henk:

Hoi Hans en Elly .
    Wij vinden het geweldig jullie belevenissen via het scherm te volgen , toch maken we ons wat ongerust , de ene keer zijn jullie het rijbewijs kwijt en de andere keer kruist een kudde wilde olifante jullie pad.
    Wat is het volgende ?
    Doe maar heel voorzichtig.
    Groeten Dina en Henk.
    Hier gaat alles OK.

• 26 Oktober 2006 - 18:35

Martijn:

echt leuk wat jullie daar beleven ik vind het jammer dat ik zoon reis niet kan maken ik hoop dat jullie nog meer leuke dingen beleven groetjes martijn