In de Jungle aangevallen door een olifant. - Reisverslag uit New Delhi, India van Elly en Hans Vugt - WaarBenJij.nu In de Jungle aangevallen door een olifant. - Reisverslag uit New Delhi, India van Elly en Hans Vugt - WaarBenJij.nu

In de Jungle aangevallen door een olifant.

Door: Elly en Hans

Blijf op de hoogte en volg Elly en Hans

14 Oktober 2006 | India, New Delhi

We vervolgen onze reis naar Nagarhole National Park. We komen om 13.00 uur aan in de lodge waar we twee nachten zullen logeren. Het is er niet druk. Na ons arriveert nog een (jonger) echtpaar, naar later blijkt uit Bangalore.
We worden ondergebracht in een luxe bungalow met een ruim terras twee riante ligstoelen en een hangmat. Er is een zwembad, bibliotheek en een filmzaal. Geen TV, maar daar zaten we ook niet zo om te springen. Onze bungalow is het verst weg van alle voorzieningen, maar het is een prachtige omgeving om te wandelen. De “Cicada Lodge” is aan het water gelegen. Een groot stuwmeer. De dam is 1974 gebouwd om een meer te vormen dat de omgeving van irrigatiewater moet voorzien.
Onze bagage wordt met een buggy naar onze woonruimte vervoerd en wij worden verzocht in een andere buggy plaats te nemen. Alles is tot in de puntjes verzorgd. Wanneer iedereen weg is blijkt dat naast onze bungalow een persoonlijke verzorger aanwezig is die zodra we de deur opendoen komt vragen of we iets willen zoals water of een buggy om ons naar het zwembad of het restaurant te brengen. Na twee keer in de buggy heen en weer te zijn gehobbeld houden wij het voor gezien en maken we duidelijk dat we liever lopen. Dezelfde middag gaan we op safari. We hebben geen idee wat het inhoud, maar we worden met het andere echtpaar in een safari-jeep geladen, met een chauffeur en een gids. Deze vertelt dat we aan de rand van een beschermd jungle gebied zitten en dat we jungle ingaan. We mogen niet de jeep uit. Er wonen tijgers, luipaarden, olifanten, cobra’s, pitons en andere minder gevaarlijke dieren. We zullen, als alles goed gaat, olifanten zien. Tijgers zien is minder waarschijnlijk omdat ze een vrij groot territorium hebben maar de gids heeft het afgelopen jaar toch nog 54 keer een tijger gezien op zijn tochten. Dus wie weet. Na ongeveer een half uur zitten we midden in de jungle. We volgen een door jeeps uitgesleten spoor door het oerwoud, wanneer we naast ons in de bosjes een verschrikkelijk geluid horen. Wij kunnen het niet direct thuis brengen maar de gids roept ELEFANT en hold you. Direct daarna komt er met veel geraas al trompetterend een olifant door de struiken dwars op de jeep afrennen. De chauffeur geeft vol gas en de olifant stuift achter ons langs en zet even de achtervolging in maar laat het verder voor wat het is. De gids biedt als maar verontschuldigen aan en zegt dat ze dat ander nooit doen en dat het vooral niet gevaarlijk is. Zijn anders zo mooie donkere huidskleur verraad echter dat het anders is, want hij heeft merkwaardige donkergrijze kleur gekregen. Voor ons echter een geweldige belevenis. We zeggen tegen elkaar, dit geloofd geen mens als we dat vertellen. Het is in ieder geval al meer dan we ons hadden kunnen voorstellen. Even later zien we een kudde olifanten op een open plek in het oerwoud, met twee jonge olifantjes. Wanneer we ze naderen gaan de grote olifanten beschermend om de kleintjes heen staan. Wanneer we stil staan en ons rustig houden gaan ze weer verder met grazen. Takken van bomen halen en hier en daar een boompje omduwen. Vooral het omduwen van teakhout is een geliefde bezigheid want daar schijnen lekkere takken aan te zitten. Merkwaardigerwijs halen de olifanten vlak voordat ze op tak gaan kauwen met een snelle beweging van de slurf alle bladeren van de tak. Ze ritsen ze af en laten de bladeren op de grond liggen. De safari duurt ongeveer drie uur we zien nog veel ander wild zoals diverse soorten herten, apen, wilde Indiase buffels, die tot de grootste soorten in de wereld behoren. Kortom fascinerend en onvergetelijk. Op de terugweg worden we weer door een olifant aangevallen deze komt echter schuin van voren aanstormen maar blijft gelukkig als een blok voor de jeep staan en loopt dan luid trompetterend en wild met zijn kop en slurf zwaaiend langzaam van ons weg. Dus twee keer “aangevallen” door een olifant dat vergeet je rest van je leven niet meer. Onze safari kan niet meer stuk.

• 14 Oktober 2006 - 18:21

Mariska:

He reislustige buurtjes!
    Ik dacht, ik ga niet meteen de eerste dag op jullie site kijken, dus vandaag was pas de eerste keer. Ik zie dat ik al heel wat gemist heb! Prachtig medium toch, dat internet! Kunnen we jullie volgen aan de andere kant van de wereld. Harstikke leuk! Ik blijf lekker lezen hoor, vooral als jullie straks in China zijn!
    Groetjes, en geniet ervan!

p.s. Jullie huis is bezet door Duitsers....

• 14 Oktober 2006 - 22:16

Paul Van Oyen:

Men zegt dat als je een olifant ziet en vooral wanneer die jouw pad kruist je heel gelukkig zult worden....
    Je ziet dus hoe relatief alles is!
    Aangevallen door een wilde olifant!!!
    Zwijnberen zijn jullie!

• 15 Oktober 2006 - 07:05

Titske En Herman:

We lezen jullie berichten met belangstelling. Gaan er nu een weekje tussen uit en mailen jullie later uitgebreider.

groeten

• 15 Oktober 2006 - 10:23

Jan En Coby:

Toen je vertelde waar de reis zoal heen zou gaan hadden we dit spektakel niet verwacht. Eerst terug in de tijd, het eerst gedeelte, en nu op (wild) safari met deze belevenis geweldig. En met een dergelijk reisverslag is het mee genieten.
    Groetjes, en nog veel plezier.
    (Er zitten 4 Duitsers in huis gaat goed)

• 15 Oktober 2006 - 11:56

Nel Peitiet:

Nou ik geloof jullie wel hoor wat betreft die olifant. Je weet niet wat er op je af komt, zo groot Wij kijken ook nog graag naar ons filmpje over toen het in Sri Lanka gebeurde.

• 15 Oktober 2006 - 22:20

Saskia:

Hallo oom en tante,
    Via mijn ouders jullie site doorgekregen. Leuk om jullie avonturen te lezen. Zal dit dan ook regelmatig in mijn nachtdienst gaan doen, tussen de telefoontjes door zal het wel moeten lukken. Niet te veel wilde olifanten achter jullie aan krijgen is niet goed voor de rikketik maar wel erg spannend. Groetjes van jullie nichtje Saskia en de rest van haar familie.

• 16 Oktober 2006 - 06:33

Thea:

doen jullie wel voorzichtig met al die beesten daar. groetjes

• 18 Oktober 2006 - 14:40

Ap En Olga:

Avonturen gelezen en voorzichtig met alles wat met een O begint. Olly

• 19 Oktober 2006 - 11:52

Koos Bijman:

Prachtige ervaring, en pakkend vertelt. Ik voorzie een toekomst als schrijversduo. Hoop nog veel van jullie te lezen.
    PS. Oxerkamp is nu geheel in winterstand gezet, en ziet er prima uit.

• 19 Oktober 2006 - 13:43

Tot kijk.
    Jandré.

• 19 Oktober 2006 - 17:49

Corry Blom:

Zo,Elly dat is heel wat anders dan baantjes trekken en ploeteren in het zwembad.'n Boeiend verslag van jullie en veel sensatie. Geniet er samen van en ik wacht weer op het volgende bulletin.
    Groetjes.
    Corry.

• 19 Oktober 2006 - 21:25

Maja En Gert-Jan:

fantastisch

• 21 Oktober 2006 - 14:55

Anneke En Gerard:

We genieten van jullie verhalen.

• 23 Oktober 2006 - 10:14

Hanny En Anton:

Schitterend verhaal! Prachtig verteld!
    Jullie kunnen nog eens een reisverhalenboek uitgeven.
    We belden jullie nog op 2 oktober, maar dit bleek te laat.
    Heel goed deze communicatie.
    Hartelijke groet!