Sringeri, Hassan. - Reisverslag uit Sringeri, India van Elly en Hans Vugt - WaarBenJij.nu Sringeri, Hassan. - Reisverslag uit Sringeri, India van Elly en Hans Vugt - WaarBenJij.nu

Sringeri, Hassan.

Door: Elly en Hans

Blijf op de hoogte en volg Elly en Hans

12 Oktober 2006 | India, Sringeri

Ja, we hebben een paar plaatjes kunnen maken van de eetzaal. We hebben er nu twee keer gegeten. De tweede keer ging het eten een stuk gemakkelijker dan de eerste keer. Gedurende twee en een half uur is steeds één helft van de eetzaal vol. Het eten is gratis dus er komen veel bezoekers op af. Voor ons was twee keer genoeg. De maaltijd is iedere keer exact gelijk. Eerst een zoete pap, dan rijst met een saus, dan weer rijst met een andere saus en dan weer rijst met een melksaus. Voor ons is echter één keer rijst al veel dus zijn wij niet verder gekomen dan twee sauzen. Een voordeel is wel dat de maaltijd niet zo sterk gekruid is als de gemiddelde maaltijden in de diverse restaurantjes. Onder begeleiding van onze chauffeur Mohan zijn we diverse restaurantjes wezen proberen, maar overal is het probleem gelijk wanneer hij in rap Kerala (lokale taal) voor ons een maaltijd besteld die mild of zacht gekruid is branden bij ons de oren af en rollen de tranen over onze wangen. Wanneer wij Mohan laten proeven zegt hij steevast: “Not spicy”. Maar we moeten tot onze verbazing vaststellen dat de maaltijden wel steeds minder heet worden.
Verder hebben we nu twee maal een “Darshan” bijgewoond. Iedereen die het wil kan dan bij Zijne Heiligheid Shri Shankarâcharia langs gaan een offer neerleggen en Prasad ontvangen in de vorm van een schepje water in je hand. Mannen dienen in ontbloot bovenlijf langs te gaan, vrouwen in gepaste kleding. Zijne Heiligheid knikt je dan vriendelijk toe en lacht en geeft je door het opsteken van zijn hand de zegen. Het is voor buitenstaanders een vreemd ritueel, maar wel een bijzondere ervaring. Voor ons was het in ieder geval heel bijzonder. Het verblijf in het gastenverblijf valt wel wat tegen. Het bed is zeer hard (Elly krijgt er rugklachten van) en ruikt erg muf. De omgeving is zeer luidruchtig. Het is ‘s nachts een komen gaan van bussen met nieuwe en vertrekkende gasten. De mensen komen uit heel India naar deze (toch vrij afgelegen en moeilijk te bereiken) plaats.
Het tempelcomplex is heel groot met mooie tuinen. Om het tempelcomplex binnen te gaan dien je wel je sandalen of slippers af te geven bij de ingang, die worden dan keurig in een tasje opgeborgen. Bij terugkomst kan je ze weer afhalen tegen betaling, maar wij zijn buitenlanders dus mochten we niets betalen.
Tussendoor hebben wij Sringeri verkend, met als resultaat dat Elly een jurk en een Sawar (lange broek) Kameez (jurk) met Dupatta (sjaal) ook wel Punjabi-dress genoemd (zie foto), op maat laten maken. Het staat haar geweldig en ze heeft veel bekijks en dames lachen veel en vriendelijk naar haar.
Vandaag (zondag 8 oktober) zijn we naar de plaats Hassan gereisd en hebben we twee prachtige oude tempels bezocht. Onvoorstelbaar wat een werk daaraan is geweest. Alles in steen uitgesneden met verhalen uit de Mahabharata en Ramajana. Maandag 9 oktober is Hans ziek, water gedronken uit een thermoskan op de kamer in de veronderstelling dat het zuiver en/of gekookt water zou zijn. Niet dus. Diarree en flinke koorts. Gelukkig hebben we medicijnen meegekregen voor dit soort gevallen en ben ik de volgende dag weer redelijk opgeknapt.
We vervolgen onze tocht naar Nagarhole een Natuurreservaat. Een volgende keer verder.

• 13 Oktober 2006 - 09:40

Thea:

Hans en Elly
    Wij zijn weer terug van vakantie en nu lees ik en zie ik de foto's van jullie. Geweldige ervaringen wat jullie hebben daar. Vooral de eetzaal!!!!!!!!!!!Lekker gegeten volgens mij????????? Geniet er lekker van en ik blijf jullie volgen.
    Groetjes Thea

• 13 Oktober 2006 - 11:16

Nico & Nel:

Boeiend om jullie spannende verhalen te lezen. Komt het tasje van pas, Hans? Hier alles o.k.
    Zijn benieuwd naar jullie volgende verhaal.
    Alle goeds!!!

• 13 Oktober 2006 - 13:56

Nel, Petiet:

Mooie jurk Elly. Makkelijk te wassen lijkt me en niet veel ruimte innemend.
    De tuin is prachtig. Is het niet lasrig op de grond te eten met al die mensne zo dicht naast je.

• 14 Oktober 2006 - 15:40

Hedwig En Niels:

Leuk om te zien wat jullie nu allemaal weer mee maken. We wachten weer op de foto's van de safari. Het gevecht met de olifanten,apen en krokodil.

Elly en Hans

Elly en Hans van Vugt zijn met pensioen en hebben na een vakantie met de caravan naar Frankrijk en Italië, een wereldreis gemaakt. Tijdens de de reis zijn de volgende landen bezocht: Nederland>India>China>Japan>Australië> Chili>Venezuela>Curacao>Nederland. Inmiddels zijn we weer terug, maaar we laten voorlopig de weblog intact, als mogelijke informatiebron voor andere reizigers. Daarnaast proberen we zoveel mogelijk als onze financiën het toelaten op reis te gaan binnen en buiten Europa.