IJmuiden, New Castle, Edinburgh. - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Elly en Hans Vugt - WaarBenJij.nu IJmuiden, New Castle, Edinburgh. - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Elly en Hans Vugt - WaarBenJij.nu

IJmuiden, New Castle, Edinburgh.

Door: Elly en Hans

Blijf op de hoogte en volg Elly en Hans

26 Juni 2008 | Verenigd Koninkrijk, Londen

We zijn eerst op ons gemak van Koog aan de Zaan naar IJmuiden gereden en dat was maar goed ook. We werden vóór 16.30 uur verwacht en we waren er om 16.20 uur. We konden aansluiten in de file wachtende en na ongeveer 30 minuten begon het inchecken en werden we rij voor rij in de boot genomen. Wij stonden om 17.30 uur in het schip en konden we onze hut bezichtigen. Inmiddels werden we op de hoogte gebracht, door de kapitein, dat we een vertraging zouden hebben van minimaal 30 minuten vanwege de harde wind (windkracht 7 dwars op het schip). Er moest een sleepboot komen, deze kwam na een half uur, maar kon het niet alleen af en moest er nog een sleepboot komen. Inmiddels was het voor ons tijd om te gaan eten. Een zelfbedieningsbuffet, met ongelooflijk veel variatie aan hapjes, en gerechten. Om 19.15 uur begon de muziek te spelen de mariners mars, ten teken dat het schip los was van de wal. Onze grootste zorg echter was het immer aanwezige zeeziekte patroon van Elly (begint meestal al op de loopplank die er nu niet was), maar dankzij twee zeeziekte tabletjes en een halve fles rosé en de afleiding van het zeer fraaie buffet, was hiervan niets te bespeuren. Na het eten (toch al gauw twee uur) hebben we ons uitsteken vermaakt met het rondgang over de diverse dekken en vermaak centra op het schip en zijn we vroeg te kooi gegaan. De volgende ochtend bijtijds op. We hadden weer alle tijd, want het schip kwam nu ook een uur later aan in New Castle. De ontscheping ging vrij vlot, we waren de laatste (last in last out), maar dat komt ook omdat vlak voor ons een verstelbaar tussendek was waar wij en andere caravans pas onderdoor konden wanneer dit dek een paar meter werd opgetrokken (zonder auto’s natuurlijk). We zijn eigenlijk zonder problemen links rijdend aangekomen op een camping vlak bij Edinburgh. Onderweg wel een klein probleempje, waarschijnlijk is tijdens het afrijden van het schip de kabel van de caravan losgetrokken. Bij een tussenstop onderweg werden we hierop gewezen. De kabel had al enige tientallen kilometers achter ons aan gesleept en was behoorlijk doorgesleten. Gelukkig was een en ander goed te repareren en konden we weer snel verder en waren we om 16.00 uur in Edinburgh. We trekken er een dagje voor uit.
Edinburgh is een onverwacht mooie stad met mooie oude gebouwen en een rijke cultuur en geschiedenis. Er zijn veel toeristen van overal vandaan. We staan met de caravan op een camping ongeveer 10 km van Edinburgh. Op advies van de camping eigenares (met grappig schots accent) gaan naar de P&R en nemen een dagkaart voor de bus naar de stad. In de stad nemen één van de open dubbeldekkers. Er zijn vier stadstoeren waarbij je onderweg kan opstappen en afstappen zo vaak je wil. We bezoeken het kasteel en de naastgelegen kiltweverij. Overal zijn kilts te koop en je kunt je voor een flinke prijs helemaal in het schots laten aankleden. Dit doen we nu maar even niet. We zijn vrij laat terug op de camping. De volgende ochtend gaan we naar Tarland. Een zeer klein dorpje, ongeveer ¾ uur rijden Aberdeen. Hier woont Irma en haar man een vroegere leerling van Elly op de kleuterschool. Hoe het hier toegaat en wat we hier allemaal zien vertellen we later.

• 26 Juni 2008 - 22:23

Kitty Meulenbeld:

Dag Hans en Elly,
    wat leuk om jullie verhalen weer te lezen. Wij waren 2 jaar geleden in Schotland, rpachtig. Ik ben een beetje vogelgek, dus ik kan je zeker aanraden om nog naar de kust te gaan en per boot een excursie te doen naar een broedkolonie van Jan van Genten (= a gannet), of van puffins (= papegaaiduiker) vaak zie je dan ook nog zeehonden. Erg leuk! en een bezoek aan een whiskeystokerij (als werkbezoek voor Hans...) is vast ook interessant. Maar jullie zullen je vast wel vermaken! Veel plezier en hartelijke groet, Kitty

• 27 Juni 2008 - 09:12

Nico & Nel:

Jullie zijn weer lekker bezig als globetrotters en wij zien Hans echt wel in een kilt terugkomen! Een goede tijd toegewenst!

• 29 Juni 2008 - 13:43

Mariska:

Hallo reislustige buurtjes!

Wij zijn vandaag veilig en heelhuids terug gekomen uit Peru. Trouwens nog bedankt voor het kaartje voor vertrek!
    De verhalen horen jullie nog wel, we gaan nu eerst jullie verslag weer volgen.
    Veel plezier!

groetjes,
    Mariska en Peter

• 04 Juli 2008 - 21:10

Jan Spronkers:

Hallo Hans! Leuk dat je ons weer op de hoogte houdt. Wij zijn net terug van een motorvakantie in Toscane, maar omdat het daar zo warm is hebben we het voornemen volgend jaar naar Schotland te gaan!
    Ik let dus extra goed op wat jullie doen. We zijn er eerder geweest, maar dat is inmiddels wel 10 jaar geleden.

Nou, nog veel plezier en tot ziens!