Florida, Orlando, Fort Lauderdale, Bahama’s. - Reisverslag uit Clermont, Verenigde Staten van Elly en Hans Vugt - WaarBenJij.nu Florida, Orlando, Fort Lauderdale, Bahama’s. - Reisverslag uit Clermont, Verenigde Staten van Elly en Hans Vugt - WaarBenJij.nu

Florida, Orlando, Fort Lauderdale, Bahama’s.

Door: Elly en Hans

Blijf op de hoogte en volg Elly en Hans

28 Januari 2008 | Verenigde Staten, Clermont

Even een terugblik, maar nu met foto's

Veel belevenissen achterelkaar, maar wel met veel plezier.
We besluiten om eerst maar naar het Kennedy Space Center te gaan (voorheen Cape Canaveral). Hiervandaan worden alle Amerikaanse ruimte raketten gelanceerd. Er is een groot bezoekerscentrum en je kan vrijwel alle onderdelen bezoeken met rondleidingen. Het is inderdaad een zeer imposant gebeuren We worden met een touringcar langs verschillende delen gereden. Het zijn enorme afstanden die je moet afleggen om van het ene deel naar het andere te komen. Het hele gebied is verboden gebied en alleen toegankelijk langs de wegen die naar de verschillende onderdelen leiden. Daardoor zijn de tussenliggende gebieden volledig in natuurlijke staat. Onderweg zien we dan ook alligators, gordeldieren, roofvogels (arenden) en veel andere soorten vogels. Verder is de techniek natuurlijk zeer imposant alles is er heel groot, maar omdat er geen referentie punten in het landschap zijn is de grootsheid moeilijk te beseffen. Het gebouw waar de ruimteshuttle wordt gereedgemaakt voor de lancering is zo’n 144 meter hoog. Het transport naar de lanceerplaats duurt ruim 8 uur.
We kunnen de lanceerplaats goed zien en staan vlak naast de transport baan, waar een uitkijktoren is geplaatst.
Voor de bezoekers is er ook een lanceersimulator gebouwd. De ervaring is volgens de astronauten vrijwel gelijk aan een echte lancering. Elly wil niet, maar ik wil wel eens een lancering meemaken. Na een uitvoerige briefing wordt je in een grote cabine geplaatst, met nog ongeveer 40 medereizigers, in een astronauten stoel. Goed vastzetten met de gordels en de zijstangen vasthouden. Inderdaad een bijzonder enerverende belevenis. Je komt op je rug te liggen en je voelt de versnellingskracht in je rug en wordt enorm door elkaar geschud, een niet te beschrijven ervaring.
Verder nog diverse onderdelen bezocht en een lezing van een astronaut bijgewoond.
Omdat één dag niet genoeg is gaan we de volgende dag nog naar een aantal andere onderdelen, met o.a. 3D films.

Ja en dan Orlando, als stad is het weinig interessant. Het oude stadsdeel met stoomlocomotief en oude station is vrij klein en verwaarloosd. Orlando moet het dan ook hebben van de pretparken die er zijn en dat zijn er zeer veel. Disney World met zes verschillende themaparken. Seaworld. MGM studio’s met diverse parken en heel veel verschillende vermaakcentra, voor elk wat wils. Wij bezoeken WonderWorld. Een soort NEMO, als in Amsterdam.

Daarna gaan we naar fort Lauderdale voor onze cruise naar de Bahama’s.
Hierover later meer.

Elly en Hans

Elly en Hans van Vugt zijn met pensioen en hebben na een vakantie met de caravan naar Frankrijk en Italië, een wereldreis gemaakt. Tijdens de de reis zijn de volgende landen bezocht: Nederland>India>China>Japan>Australië> Chili>Venezuela>Curacao>Nederland. Inmiddels zijn we weer terug, maaar we laten voorlopig de weblog intact, als mogelijke informatiebron voor andere reizigers. Daarnaast proberen we zoveel mogelijk als onze financiën het toelaten op reis te gaan binnen en buiten Europa.