Eerste indrukken van Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Elly en Hans Vugt - WaarBenJij.nu Eerste indrukken van Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Elly en Hans Vugt - WaarBenJij.nu

Eerste indrukken van Nieuw Zeeland

Door: Elly en Hans

Blijf op de hoogte en volg Elly en Hans

23 Maart 2007 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Bij onze aankomst in Christchurch op het Zuideiland is het 29 graden, een lekkere temperatuur.
We worden van de luchthaven opgehaald met een shuttle busje van Brtitz/Maui, de camper verhuurder. Een paar uur later zijn we op weg naar onze eerste camping vlak bij het centrum van Christchurch. Het is even zoeken, maar we komen er. De prijs valt wat tegen. Het is een dure camping met allerlei voorzieningen die wij niet gebruiken. We blijven toch maar twee nachten, om ook nog Christchurch wat te verkennen de volgende dag.
Christchurch is een beetje een Engels stadje. Hier en daar doet het weer Australisch aan. Het is inmiddels behoorlijk koud geworden zo’n 20 graden en daar zijn we nog niet aan gewend.
De volgende dag gaan we naar het Zuiden. Zuid is kouder dan Noord, maar we gaan eerst maar naar het koude gedeelte want het wordt, nu hier de herfst begint, steeds kouder. Als we dan weer naar het Noorden gaan wordt het misschien weer wat warmer.
We stoppen in Geraldine op een boerderijcamping, met veel verschillenden dieren. Het is er leuk en gezellig. De boerin vertelt dat het de dag ervoor nog 34 graden was. Nu is het 18 graden, met een koude zuiden wind. Ook is er al sneeuw gevallen op de heuvels in de buurt en zien we besneeuwde toppen. Wanneer de wind hier Zuid is, is het meteen koud en kunnen er temperatuurverschillen optreden van meer dan 20 graden. Tussen de Zuidpool en Nieuw Zeeland is alleen maar een koude zee, dus heb je hier direct de koude maar gezonde schone Zuidpool lucht. Het is even wennen, maar in de zon is het warm, want de zon staat nog hoog aan de hemel.
Hierna vertrekken we richting Mount Cook. Een imposante tocht door een prachtig ruig natuurgebied. Sommige stukken doen denken aan de film “In de ban van de ring”. Dat klopt ook want diverse stukken zijn hier opgenomen. Je kunt hier ook boeken voor “In de ban van de ring” tochten. Te voet of met een vierwiel aangedreven auto. Wij doen voorlopig geen van tweeën, maar gaan aan de voet van Mount Cook overnachten. Mount Cook is 3740 meter hoog en de hoogste berg van Nieuw Zeeland. De overgangen van landschap zijn hier verbazingwekkend, want het zijn relatief kleine afstanden van het vlakke kustgebied naar het imposante Alpen gebied. Van af de Oostkust is het nog geen 200 km, vanaf de westkust veel minder, maar we doen eerst de Oostkant van het eiland.
We maken een korte wandeling, door een prachtig berglandschap. Ondertussen komen over de bergen grote wolken aanzetten en is vanaf 17.00 uur ineens donker en begint het te regenen. Daarna onweer en hagel, maar geen sneeuw. Zo blijft het de hele avond en nacht en de volgende morgen. Omdat het geen camping is, maar een eenvoudige kampeerplek, zijn er op de toiletten na geen voorzieningen, maar ook de toiletten zijn door de regen nauwelijks bereikbaar. Wij zijn helemaal niet ingesteld, wat kleding betreft, op dit soort weer. We zijn dus heel blij dat we alle voorzieningen aan boord hebben. De volgende ochtend vertrekken we in de regen. Als afscheid krijgen we wel een prachtige regenboog die gedurende 15 minuten met ons mee gaat, terug richting oostkust.
Het is voor ons wel weer even wennen. Nieuw Zeeland is een totaal ander land dan Australië. Zowel klimatologisch als landschappelijk. Wel is het hier ook dun bevolkt. Er wonen 900.000 mensen in een gebied drie keer zo groot als Nederland. Ook hier wonen de meeste mensen langs de kuststrook en is het duidelijk een agrarisch gebied. Veel schapen en koeien, maar ook veel herten. Deze worden hier op grote schaal gekweekt, net als koeien en schapen. Er zijn 4 miljoen herten. Deze worden jaarlijks tegen het einde van jaar voor een groot deel geslacht en naar Europa (Duitsland en Nederland) geëxporteerd, wanneer daar traditioneel “wild” wordt gegeten. Hier is er de ruimte voor en de Nieuw Zeelanders varen er wel bij.
We komen aan in Oamaru een gezellig aandoend stadje. Hier blijven we twee nachten. We staan op een camping naast een prachtig in Engelse stijl aangelegd park. Hier gaan we op excursie naar de geeloog pinguïns. Er is een afgeschermd reservaat rond de broedkolonie. De geeloog pinguïns zijn zeer zeldzaam, er zijn nog ongeveer 2000 exemplaren over en ze worden intensief beschermd. Ze komen aan land tegen schemering en zoeken dan een plaatsje onder de struiken. Ze blijken helemaal niet schuw en komen tot vlak bij de afrastering. Het zijn mooie vogels. Ongeveer 70cm hoog. De afgeschermde broedkolonie omvat ongeveer 25 volwassen vogels. Een zeldzaamheid dus. Daarna gaan we naar de blauwe pinguïns. Deze zijn veel kleiner en komen alleen aan wal als het donker is. Blauwe pinguïns zijn niet zeldzaam. De kolonie die we bezoeken omvat ongeveer 500 exemplaren. Er mag niet gefotografeerd worden (flitslicht), maar ze accepteren wel de gele natrium lampen, zodat we goed kunnen zien hoe ze zich aan land laten spoelen en dan groepsgewijs de vrij steile wanden opklimmen naar hun nestplaatsen.
Wat de volgende stop wordt weten we nog niet. We laten ons leiden door de gebeurtenissen en de dingen die ons leuk lijken op onze weg.
Het is moeilijk om hier aan goede internet verbindingen te komen, maar we doen ons best om de weblogs een beetje bijtijds te versturen. Tot de volgende dan maar weer.

• 23 Maart 2007 - 16:06

Arie En Wieneke:

Dag Hans en Elly,

Jullie blijven ons verbazen met weer een indrukwekkend verhaal en prachtige foto's
    Al deze indrukken blijven wel een poosje op ons netvlies staan uiteraard maakt dat voor jullie de grootste indruk.
    De temperatuur is hier niet zo hoog op dit moment als bij jullie het is hier zo'n 7 graden.Vandaag heb ik gefietst 60 km even naar Zandvoort en weer terug,er stond een stevige en koude wind.
    Morgen is het plan om de Joop Zoetemelk Cassic van 150 km te rijden.
    De start is om 8 uur 's morgens met een gemiddelde snelheid van 25 km zo'n 6 uur op het zadel.
    Verder gaat het goed met ons!

Van Harte Gegroet,
    Arie en Wieneke
    23-03-2007 17:06 uur

• 23 Maart 2007 - 21:02

Mariska:

Wat een mooie foto's weer! Ik vind het fantastisch allemaal, wat een reis! En wat ziet dat er allemaal weer anders uit daar in Nieuw Zeeland. Ik ben benieuwd naar de volgende verhalen!

• 24 Maart 2007 - 10:28

Johan En Gieneke:

Hallo Elly en Hans, Met jullie mee beleven wij de reis ook een beetje. Wat een prachtige opnamen. Die regenboog, geweldig. Alles trouwens is erg indrukwekkend. Die zalm heb jij die gevangen Hans ? En Elly neem je ook een pinguin mee ? die zijn ook erg grappig. Wat zal het wennen worden hier in ons kikkerlandje, maar zover is het nog niet. Geniet van dit alles.Goede reis en de hartelijke groetjes.

• 26 Maart 2007 - 14:54

A En O.:

Alweer een mooi stuk van de wereld, waar jullie nu doorheen reizen. Mooie foto's!; vooral die met de regenboog, het lijkt wel of hij(volgens het woordenboek een m.)het gebergte er achter optilt.
    Wij beginnen hier nu aan het voorjaar. Vorige week maandag nog natte sneeuw , hagel, kou en wind. Vandaag hebben we bij 13 gr. heerlijk in het zonnetje gezeten, bij de vijver waarin onze (huis)kikkers zich heel erg goed kunnen vermaken. Groetjes en sterkte met de herfst.

• 27 Maart 2007 - 19:11

Nel Petiet:

Wat een prachtige vogels zijn die pinquins.
    Grappig om over de verschillen in temperatuur te lezen.
    Bij ons is het lente wat in aande vijver o.a. merk, want de kikkers gaan ouderwets tekeer.
    We blijven jullie volgen
    Groeten van Onno en Nel

• 28 Maart 2007 - 14:25

Nico & Nel:

Weer met belangstelling jullie boeiend reisverslag gelezen. Wat een indrukken doen jullie toch op. Dat wordt behoorlijk afkicken als jullie weer thuis zijn.
    Hier alles o.k. Prachtig,zonnig weer. Dus maken we de tuin zomerklaar.
    Ontvang weer onze hartelijke groeten!