Verjaardag en werken - Reisverslag uit Rome, Italië van Elly en Hans Vugt - WaarBenJij.nu Verjaardag en werken - Reisverslag uit Rome, Italië van Elly en Hans Vugt - WaarBenJij.nu

Verjaardag en werken

Door: Elly en Hans

Blijf op de hoogte en volg Elly en Hans

20 Juni 2010 | Italië, Rome

De afgelopen week is er veel werk verzet aan de buitenkant van de boerderij. Er is een aantal jaren geleden, een nieuwe buitenmuur gemetseld, van diverse soorten steen, maar nog niet¬ afgewerkt. Martin zag hier wat tegenop om dat alleen te doen, maar nu kunnen we dat met z’n tweeën doen en dat scheelt toch een hoop werk en het is een stuk gezelliger. Eerst de muur gestuukt met ruw cement en daarna afgewerkt met een plastic wapening en een eerste gladde stuuklaag. Hierna komt de definitieve afwerklaag een hoop werk maar een dankbare klus, want de boerderij knapt er zienderogen van op. Verder zijn Martin en ik op inspectie geweest naar de watervoorziening voor de stroomgenerator. De boerderij heeft een eigen stroomvoorziening d.m.v. een met waterkracht aangedreven generator. Het water komt van een bron tweehonderd meter hoger via een houten bufferbak van ongeveer 1500 liter. Het water komt dan via een buis naar beneden en drijft daar met een druk van 20 bar een turbine aan die weer een generator aandrijft. Dus eigen gratis stroom. Het probleem is alleen dat de watervoorziening onvoldoende is en de stroom dan uitvalt. Er moet dat worden omgeschakeld naar het net en dat kost natuurlijk geld. Dus een klim maken naar de tweehonderd meter hoger gelegen waterbron en waterbak. De bron functioneert uitstekend, maar de buffer bak is aan de onderkant verrot en lekt aan alle kanten. Met behulp van oude lappen en stukjes hout de lekken gedicht, een soort van breeuwen dus. Onderweg terug naar beneden hebben we overlegd wat de mogelijkheid zou kunnen zijn voor een meer duurzame oplossing. We kwamen op een mogelijkheid om in plaats van een houten bak twee kunststof chemicaliën containers van 1000 liter aan elkaar te koppelen en de valpijp hierop aan te sluiten.
Dit idee hebben we verder uitgewerkt en inmiddels heeft Martin vier van deze tanks op de kop getikt Ze zijn 1m x 1m x 1m gemonteerd in een stalen frame op een houten pallet voor het vervoer van chemicaliën voor een betonbedrijf. Deze kan ze niet meer kwijt, de leverancier wil ze niet terug, dus gratis af te halen. Nu aan het werk om het plan uit te voeren. Een klein probleempje, hoe krijgen we ze tweehonderd meter omhoog. Lopend is dat ongeveer een uur over een smal pad door dicht bos. Maar mogelijk is een oplossing om eerst via een andere weg de containers naar een hoger gelegen gedeelte te vervoeren en ze daarna af te laden en op een slee naar beneden te laten zakken. We zullen zien hoe het loopt.
Ook nog naar de boeren markt in Sarnthein. Daar is van alles te koop op landbouw gebied en een ware reünie van alle boeren uit de omgeving. Reuze gezellig. Verder laat het weer ons enigszins in de steek. Hoewel niet zo ernstig als in Oostenrijk waar tientallen auto’s zijn meegesleurd door modderstromen op de wegen. Hier regent het af en toe en is het verder grauw.
Vanwege de trage internet verbinding zullen er maar een paar foto’s worden meegestuurd.
Inmiddels weer een paar dagen verder, hebben we de twee containers kunnen plaatsen. Eerst met de bergtransporter (een Haflinger van 18 pk met vierwielaandrijving en hoge overbrenging) 300 meter omhoog en daarna met een bergslee weer 100 meter naar benden. Een enorme klus, de oude waterbak afgebroken en de containers geplaatst en gemonteerd. Alles werkt zoals we het ons hebben voorgesteld en de elektrische huiscentrale functioneert weer zoals het hoort, dus gratis stroom! Met Elly een dag later de boel geïnspecteerd en met Martin nog een paar aanpassingen gemaakt. Voor Elly een hele tocht, 300 meter omhoog, maar we konden terug met de oude Haflinger, op zich ook een belevenis. En dan natuurlijk ook nog mijn verjaardag. Dat hebben we met de hele familie gevierd, met de door Elly gemaakte monchoutaart. Het blijkt gelukkig niet veel verschil te maken of je de ene dag nog 69 jaar bent en de andere dag 70, alles functioneert nog als vanouds.

• 20 Juni 2010 - 13:40

Kitty Meulenbeld:

Dag hans!
    van harte gefeliciteerd met dit nijlpaard - uh deze mijlpaal in je leven! Leuk om je verslag te lezen over dat puzzel- en sjouwwerk.
    Hartelijke groet, Kitty

• 21 Juni 2010 - 14:19

Nico & Nel:

Nu ook nog bezig in de bouwvak! Wanneer genieten jullie eens van je pensioen?
    Hartelijke onthaastings-groeten!

Elly en Hans

Elly en Hans van Vugt zijn met pensioen en hebben na een vakantie met de caravan naar Frankrijk en Italië, een wereldreis gemaakt. Tijdens de de reis zijn de volgende landen bezocht: Nederland>India>China>Japan>Australië> Chili>Venezuela>Curacao>Nederland. Inmiddels zijn we weer terug, maaar we laten voorlopig de weblog intact, als mogelijke informatiebron voor andere reizigers. Daarnaast proberen we zoveel mogelijk als onze financiën het toelaten op reis te gaan binnen en buiten Europa.