Balatonmeer - Reisverslag uit Keszthely, Hongarije van Elly en Hans Vugt - WaarBenJij.nu Balatonmeer - Reisverslag uit Keszthely, Hongarije van Elly en Hans Vugt - WaarBenJij.nu

Balatonmeer

Door: Elly en Hans

Blijf op de hoogte en volg Elly en Hans

23 Juni 2009 | Hongarije, Keszthely

Sinds enige dagen zitten we in Keszthely, aan de uiterste westpunt van het Balatonmeer.
Het is een gemakkelijke tocht van Szeged door het binnenland van Hongarije. We komen door mooie dorpjes. Het is er nog rustig, zelfs zijn er nog ooievaarsnesten in het midden van de diverse dorpjes te zien, met ooievaars.
In Szeged zijn we, na terugkeer uit Novi-Sad, diverse keren het stadje wezen bekijken o.a. met een toeristen treintje. Szeged is een klein universiteitsstadje, met mooie parken en pleintjes en een kathedraal. Op de camping staan we inmiddels met nog een caravan (Fransen). Overdag kunnen we gebruik maken van de het heerlijke thermenbad (36-38o C). Het water komt van 1,5 km diepte en heeft dan een temperatuur van 70o en wordt dan gekoeld naar 40o. Het water heeft een hoog gehalte aan diverse mineralen en metaalzouten, die een heilzame werking zouden hebben. Een inwoner vertelde dat hij er dagelijks kwam en nog nooit ziek was geweest. Wij beide schatten hem op in de zeventig, maar hij vertelde trots dat hij negenenvijftig was. Maar één persoon is geen statistisch gegeven.
Vini komt ieder avond eten bij de caravan, maar op mijn verjaardag gaan we naar een openluchtmuseum 33km van Szeged, pusztaster. Het is een museum over de geschiedenis van de Hongaren vanaf de aankomst in Hongarije onder aanvoering van hun leider Arpad. De verovering van het gebied op de toenmalige bewoners, is op een indrukwekkende manier in beeld gebracht op een 360o panorama. Dit grote schilderwerk, vergelijkbaar met het panorama van Mesdag, was oorspronkelijk in Budapest, maar was gedeeltelijk verwoest in 1945 en is weer in gerestaureerde oorspronkelijke staat in dit openluchtmuseum gekomen.
De Hongaren zijn trots op hun geschiedenis van steppebewoners. Dat komt in het bijzonder tot uitdrukking in de zeer spectaculaire show met paarden en boogschutters. De manier waarop, gezeten op paarden, met pijl en boog op nonchalante wijze met grote precisie raak wordt geschoten, is verbazingwekkend.
‘s Avonds gaan we uit eten in een specifiek Hongaars visrestaurant. Op advies van Vini eten we vis goulash van meerval en karper, heel bijzonder. Al met al weer een mooie verjaardagsdag voor een 69-jarige.
Nog even een terugblik op Novi-Sad. Ivan en Koviljka wonen in een mooi, door Ivan zelfgebouwd, huis. Koviljka heeft haar laatste boek afgerond, een roman in drie delen, dat door Ivan persklaar wordt gemaakt. Koviljka is zelf niet meer instaat om te schrijven. Zo lang als we haar kennen (36 jaar) heeft ze MS in een langzaam progressieve vorm. Maar nu zijn ook haar spraak, armen en benen sterk gestoord. Wat opvalt, is echter haar grote levensmoed, doorzettingsvermogen en vrolijk optimisme.
Nu weer terug in Keszthely, sinds onze aankomst regen, soms even droog en dan weer regen met een temperatuur van 15 graden, dus niet om over naar huis te schrijven. Maar we vermaken ons wel met schrijven, lezen, boodschappen doen en af en toe een rondje lopen.
De volgende stop is Oostenrijk, eerst de Alpen en dan Salzburg.

• 23 Juni 2009 - 12:36

Hedwig:

Mooi he Opuzstazer!!
    En herkenbaar de foto's uit Szeged!. Blijf vooral nog genieten. Ik weet zeker dat ook Vini heeft genoten van jullie bezoek! Groet en geniet nog volop!!

• 24 Juni 2009 - 08:41

Nico & Nel:

Wat een sensatie: Elly in een Erotikus kar; jullie in een thermenbad waar je tientallen jaren door jonger wordt en dan ook nog langs ooievaarsnesten (!). Toe maar! Hopenlijk herkennen we jullie nog bij terugkomst!

• 27 Juni 2009 - 17:14

Renie:

Wij zijn weer terug in het nu warme Nederland en ff snel jullie website bekeken. Nog veel plezier!

Elly en Hans

Elly en Hans van Vugt zijn met pensioen en hebben na een vakantie met de caravan naar Frankrijk en Italië, een wereldreis gemaakt. Tijdens de de reis zijn de volgende landen bezocht: Nederland>India>China>Japan>Australië> Chili>Venezuela>Curacao>Nederland. Inmiddels zijn we weer terug, maaar we laten voorlopig de weblog intact, als mogelijke informatiebron voor andere reizigers. Daarnaast proberen we zoveel mogelijk als onze financiën het toelaten op reis te gaan binnen en buiten Europa.