Tarland Aberdeen en verder - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Elly en Hans Vugt - WaarBenJij.nu Tarland Aberdeen en verder - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Elly en Hans Vugt - WaarBenJij.nu

Tarland Aberdeen en verder

Door: Elly en Hans

Blijf op de hoogte en volg Elly en Hans

04 Juli 2008 | Verenigd Koninkrijk, Londen

Tarland is een dorpje met 0ngeveer 600 inwoners.
Hier wonen Irma en haar man Hans. Zij wonen met elkaar ruim 12 jaar in Schotland en kunnen ons dus veel vertellen over het land en de gewoontes. Dat doen ze dan ook. Het is ideaal om een indruk op te doen met behulp van landgenoten die al jaren in een land wonen. Ondanks dat we met de caravan op de eigen oprit staan, worden we geacht in het huis te logeren. Geweldig in één woord. Irma is een vroegere leerling van Elly op de kleuterschool geweest en deze twee hebben een niet nader te verklaren band met elkaar en hebben dus al zo’n 50 jaar contact met ongeregelde tussenposen.
Haar man Hans werkt bij de Shell en met hun gezin hebben ze over de hele wereld gezworven, maar de laatste tijd hoofdzakelijk in Aberdeen.
We gaan eerst een dag doorbrengen in Aberdeen. Aberdeen wordt zowel de zwartte stad als de zilveren stad genoemd. De huizen zijn hier gebouwd van zwart graniet en wanneer de het bewolkt is, is de stad zwart, maar wanneer de zon schijnt, en dat is niet zo vaak, lijkt de stad van zilver door de glimmende mica deeltjes in het graniet. We hebben alle twee de aspecten kunnen zien. Hier is ook zo’n “Hop on Hop off” dubbeldekkerbus, die je steeds meer in grotere en interessante steden tegenkomt en uitstekend geschikt voor een eerste kennismaking met de stad. Alleen jammer dat de uitleg door de enorme vervorming van de geluidsinstallatie volledig onverstaanbaar is, overigens ook voor de Engelstaligen op de bus. Aberdeen is een echte “Offshore” stad. De haven ligt vol met enorme schepen die de tientallen booreilanden van alle benodigdheden voorzien. De moeite van het bezoeken waard is het Maritiem museum, met veel interessante afdelingen.
De volgende dag hebben we tocht gemaakt naar het zomerverblijf van de Engelse Koninklijke familie. We zijn niet naar binnen gegaan maar hebben de nabijgelegen whiskydistilleerderij bezocht. De kleinste van Schotland, maar de enige Koninklijke. We hebben hier heel veel geleerd over de kunst van het whisky stoken, met proeven natuurlijk en we hebben vanwege de zeer goede smaak ook maar een fles gekocht.
En dan natuurlijk het klapstuk van Schotland (naast de whisky), de kastelen. Ruïnes en kastelen in overvloed. Een land met een verleden dat overloopt van geweld en onderlinge twisten. Ieder kasteel heeft zijn eigen verhalen over de zware belegeringen die het heeft doorstaan van de naast gelegen Clans. De meeste kastelen zijn nu overgedragen aan een stichting, omdat het voor de eigenaren niet meer mogelijk is om dergelijke grote monumenten in stand te houden, ze zijn vrijwel allemaal te bezichtigen en zeer het bezichtigen waard.
Zo, na het afscheid op weg naar een of andere camping aan de noordkust en vandaar naar Inverness bij het meer van Lochness. We gaan in ieder geval twee dingen doen. De Highland games bezoeken en kijken of we het monster van Lochness te pakken kunnen krijgen. Wanneer dit laatste het geval is zijn jullie de eerste die het horen!
Tot het volgende verslag, Elly en Hans.

• 04 Juli 2008 - 22:33

Renie:

Nessie daar zijn wij 6 jaar geleden naar op zoek geweest enne niet gevonden. Wij zijn terug van onze 4 weken vakantie naar Zwitserland via Frankrijk en hebben het goed naar de zin gehad. Nog veel plezier met het links rijden (eten kun je gewoon rechts blijven doen) Groetjes van de Vuggies uit Culemborg.

• 05 Juli 2008 - 08:44

Nico & Nel:

Weer een leuk en boeiend geschreven relaas. Het schrijven zit je in het bloed, Hans! Weer een heleboel prikkels gekregen. Hoe gaat dat verwerkingsproces? Is jullie tempo ook echt jullie tempo? Het monster van Lochness krijgen jullie zeker te pakken. Wij zien er naar uit. Succes!

• 05 Juli 2008 - 10:23

Joyce En Alex Bonte:

Groeten aan Crusoë, zo heet het monster van Loch Ness. Wij hebben de film gezien (Waterhorse)
    Dus als je hem wilt zien moet je "Crusoë" roepen.
    Alex en Joyce

• 06 Juli 2008 - 14:47

Richard & Dittie:

Jullie zijn toch echte wereldreizigers! Leuk om het verslag te lezen. Neem je de whisky mee naar huis?? Veel plezier daar.

Elly en Hans

Elly en Hans van Vugt zijn met pensioen en hebben na een vakantie met de caravan naar Frankrijk en Italië, een wereldreis gemaakt. Tijdens de de reis zijn de volgende landen bezocht: Nederland>India>China>Japan>Australië> Chili>Venezuela>Curacao>Nederland. Inmiddels zijn we weer terug, maaar we laten voorlopig de weblog intact, als mogelijke informatiebron voor andere reizigers. Daarnaast proberen we zoveel mogelijk als onze financiën het toelaten op reis te gaan binnen en buiten Europa.